Jump to content
PirateClub.hu
Sign in to follow this  
[P]laci

A megvalósulás határán a lézer meghajtás

Recommended Posts

A megvalósulás határán a lézer meghajtás


Újabb mérföldkőhöz érkezett a lézer meghajtás, ami a műholdak, majd űrhajók olcsó pályára állítását ígéri. Az úgynevezett "fényhajó forradalom" felválthatná napjaink nagy távolságokat átszelő kereskedelmi repülőgépjáratait.

A sugárzott energia meghajtás teljesen rutinszerűvé tehetné a földkörüli pályán történő utazást. Az utasok 10-12 óra helyett kevesebb mint egy óra alatt átsuhanhatnának a bolygó egyik oldaláról a másikra, állítja Leik Myrabo, a New York állambeli Rensselaer Műszaki Egyetem űrrepülési mérnök professzora, az irányított energia alkalmazások, űrrepülési rendszerek és hajtóművek szakértője.

Az elmúlt három évtizedben Myrabo minden idejét a nem kémiai hajtómű koncepciók kidolgozásának szentelte, a cél érdekében saját céget is alapított Lightcraft Technologies Inc. néven. "Általában egy új hajtómű technikának 25 évre van szüksége, hogy beérjen, azaz valójában eljusson arra a pontra, ahol a gyakorlatban is bizonyíthat. Ez az idő most érkezett el" - nyilatkozott Myrabo a SPACE.com-nak. A technikával kapcsolatos legfontosabb hír, hogy a brazíliai San Jose dos Camposban működő Henry T. Nagamatsu Hiperszonikus és Aerodinamikai Laboratóriumban folynak a sugárzott energia meghajtás kísérletei.

A munkálatokat egy nemzetközi együttműködés támogatja, melyben részt vesznek az USA és Brazília légierejének kutatási ügynökségei. A nagy teljesítményű lézereket alkalmazó kutatás kísérleteiben a szakértők a lézerrel hevített légtüskék (airspike) és az impulzuslézer hajtóművek fizikáját vizsgálják. A brazil laboratórium két infravörös impulzuslézerének csúcsteljesítménye eléri a gigawattos tartományt, ezzel a brazíliai az eddig elvégzett legnagyobb teljesítményű lézer meghatási kísérletté lépett elő, magyarázta Myrabo. "A laborban teljes méretű hajtóműrész teszteket folytatunk, melyek forradalmasíthatják a világűr elérését" - hangsúlyozta Myrabo. "Valós eszközökről és valós fizikáról van szó, melyekből valós adatokat nyerünk. Nem elméleti tanulmányokat folytatunk."

A lézermeghajtási kísérletek az 1 és 10 kilogramm súly között mozgó, úgynevezett nanoműholdak, valamint a nagyobb 10-100 kilogramm közötti mikroműholdak alacsony földkörüli pályára juttatásában is fontos szerepet játszhatnak. Myrabo elképzelése szerint, ha a Földön, majd később a Föld körül kiépülnek a megfelelő lézerekkel felszerelt űrkikötők", a Lightcraft idővel olyan elterjedtté válhat, mint ma a hagyományos repülőgép. A felbocsátás költsége ezrede lehet a mai űrrepülőgépének.

airspike.jpg

Myrabo "fénysztrádáinak" megalkotása egy módszeres, lépésről lépésre történő vállalkozás. 1996 és 1999 között egy 10 kilowattos nagy teljesítményű infravörös lézerrel reptette a Lightcraft kicsinyített prototípusait az új-mexikói White Sands Rakétakísérleti telepen. 2000-ben már a cége által elnyert pályázatnak köszönhetően 71 méterrel új magassági világcsúcsot állított fel a lézerhajtású járművek szabad repülési kategóriájában.

A sugárzott energia meghajtás területén a legmesszebbre eljutott Myrabo szerint a végcél eléréséhez csupán wattonként pár dollárnyi lézerenergiára lenne szükség. "Eljutottunk idáig. A megvalósítás csupán akarat és elhatározás kérdése, ez a technológia jelenleg a kereskedelmi realitás határán áll."

Forrás:
http://www.sg.hu/cikk.php?cid=68946

Share this post


Link to post
Share on other sites

Már a cikk elején az a kérdés motoszkált a fejemben, amire az utolsó előtti mondat ad választ :D A lézert működtető energia költsége.Azt hittem ehhez nagyon nagy energia kell, szóval hogy lenne gazdaságosabb mint az eddigi megoldás?De ezek szerint mégis csak olcsóbb... viszont nekem olyan furcsán hangzik, hogy "olcsóbb".Valami sunyiság biztos van benne :) Vagy ha még nincs, majd lesz.

 

Amúgy az ilyen cuccokról mindig a Star Wars jut az eszembe :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ez teljesen jó. Most kísérleteznek az ion hajtóművekkel amik nagy távolságokra jó, mert a föld gravitációs erejét nem tudja legyőzni, és hirtelen itt van a lézeres megoldás ami pont ennek az ellentetje. Na, lehet hogy hirtelen becsöppenünk a starwars-ba. :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

kell még legalább 50 év ha csak kinem hoznak még pár technológiát az 51-es körzetből

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. Rebel pilóta még csak csak lennék de hogy 1 kis zöld fószer megzabálja a fényévekről hozott házikolbászomat miután lezuhantam 1 mocsárbolygóra na azt már nem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Már a cikk elején az a kérdés motoszkált a fejemben, amire az utolsó előtti mondat ad választ :D A lézert működtető energia költsége.Azt hittem ehhez nagyon nagy energia kell, szóval hogy lenne gazdaságosabb mint az eddigi megoldás?De ezek szerint mégis csak olcsóbb... viszont nekem olyan furcsán hangzik, hogy "olcsóbb".Valami sunyiság biztos van benne :) Vagy ha még nincs, majd lesz.

 

Amúgy az ilyen cuccokról mindig a Star Wars jut az eszembe :mellow:

Nem sunyiság hanem sugárzás :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Két dologra lenék kíváncsi:

1. Milyen anyag kellhet, hogy egy olyan erejű lézersugarat kibírjon, ami a világűrbe juttatja?

 

2. Mi van, ha valamiért a jármű kicsit letér a pályájáról? A lézer olyan részt fog érni a gépen, amit nem borít a fent kérdezett, minden bizonnyal igen drága anyag. Akkor a gép csak úgy elég? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

1. A lézer hatást létrehozó elv a válasz populáció inverzió és akkor "szedik ki" a sugarat amikor megfelelő energiájú.

 

 

2. A lézer tulajdonságából eredően elég összetartó sugárzás ezért ha letér a pályáról fel se száll mert ott a földön elég.

Share this post


Link to post
Share on other sites
.Valami sunyiság biztos van benne

 

A sunyiság biztos ott lesz h vagy nagyon drágán fogja eladni a technológiát hogy használhassuk is, vagy a hajtómű előállítása lesz biztos iszonyatosan drága

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szerintem amúgy találtak valami nagyon új kristályt. Aki tudja min alapul a lézer, az érti mire gondolok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öööö, nem érti? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annak egy-két előadásra be kéne ülnie :) Nekem egy alatt sikerült megértenem. Elmagyarázni nagyon hosszúúúúúúúúú.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Csak azt nem értem hogy honnan ez a feltételezés, hogy találtak valami spéci új kristályt :P

Vagyis hát attól függ, mit értesz az alatt az új kristály alatt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

A lézer úgy működik, hogy egy feénysgarat beszorítanak két tükör közé, amikből az egyik kb 10-20%-át átereszti a fénynek. A két tükör között van egy kristály, ami pedig ezt felerősíti. Anno évekig kerestek ilyen kristályt/gázt, ami megfelelő volt. Aztán találtak, aztán jött még egypár, ami jobb és jobb lett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szinte jó a meghatározás, a kristályos részbe kötök bele, /mert sejtettem erre gondoltál a kristály említésekor/, de az a kristály lehet bármilyen folyékony vagy légnemű anyag is (pl.: középsulikban is túlnyomórészt helium, vagy helium-neon alapú lézerek vannak tudtommal)

Azért kérdeztem, hogy miért kell bármilyen speckó anyagot is felfedezni, mert egy jóideje azért elég nagy teljesítményű/energiájú lézereket tudnak előállítani

Share this post


Link to post
Share on other sites

Azt tudom, hogy elég nagy teljesítményű lézerek, meg minden, csakhogy ezeknek focipályányi hely kell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

És a végén az egészet a hadsereg lenyúlja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Bejelentkezés

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×