Jump to content
PirateClub.hu

Robotfecske a csatornában


Szipi
 Share

Recommended Posts

Robotfecske a csatornában

 

 

„Valóban rendkívül fürgék a fecskék, és ha tanul­mányozni akarjuk őket, nagyon közel kell hozzá­juk repülni, ugyanakkor a szerkezetnek hasonlíta­nia kell reájuk - magyarázza Dávid Lentink hol­land kutató. - Egyes madarak minden repülőgép­modellt mégtámadnak, amelyik a közelükbe ke­rül" - teszi hozzá.

 

Lentinknek és kutatócsoportjának a kísérletei 2007 áprilisában kezdődtek. Arra vállalkoztak, hogy tanulmányozzák a fecskék rendkívül haté­kony repülési technikáját. Szélcsatornában vizs­gálták a madarakat: nagysebességű videokamerá­val rögzítették, hogy a fecske mennyire feszíti hát­ra a szárnyát a különböző légáramlási sebességeknél.

 

Ennek révén képes ugyanis a madár arra, hogy kihasználva a különféle légáramlatokat, szin­te egész életét a levegőben töltse, és csupán a sza­porodás idejére költözzön a földre. A kutatók azt is megmérték, hány fokkal hajlítja hátrább egyik szárnyát a másikhoz képest, amikor a jellegzetes éles fordulókat végrehajtja.

A fecskék repülési titkának kifürkészéséhez azonban mindez nem volt elég. A holland kutatók most olyan robotrepülőgépet szerkesztenek, amely első pillantásra nemcsak úgy fest, mint egy valódi fecske propellerrel, hanem úgy repül is. Ha elkészül, a légcsavarral hajtott úgynevezett RoboSwift fesztávolsága ötven centiméter lesz, tö­mege pedig csupán nyolcvan gramm.

Ráadásul két szárnycsúcsára ikerkamerákat szerelnek, ilyen módon háromdimenziós képet kapnak a földi irá­nyítók a levegőben zajló eseményekről. A folya­matos közvetítés alapján a robotszerkezet együtt repülhet az igazi madarakkal, így a kutatók elő­ször vehetik szemügyre közelről, hogyan suhan­nak természetes közegükben a fecskék.

Bár a légcsavar és a videokamera nem éppen a legjobb álcázási módszer egy robotfecske számá­ra, Lentink és munkatársai remélik, hogy újfajta robotszerkezetüket, amely a fecskék módjára tud­ja változtatni szárnyainak állásszögét a törzséhez képest, 2008 márciusában már bemutathatják a nagyközönségnek az indiai Agrában rendezendő mikro-légijárművek repülési versenyén.

A robotfecske külső szárnyának hátsó kéthar­mada négy hosszú ún. evezőtollra van bontva. Mindegyik önálló felfüggesztésű, de összekötte­tésben áll a többivel. Lítiumos műanyagelem hajt­ja azt a motort, amely mindkét szárny tollegyüt-tesét egymástól függetlenül vezérli, és lehetővé te­szi, hogy a légáramlás sebessége szerint a törzs­höz képest a szárny nyilazottsága 5 és 50 fok kö­zött legyen változtatható.

A biológusok is nagyon örülnek. Anders Hendenström svéd kutató boldo­gan jelentette ki: „Reméljük, a sztereokam'erák ré­vén közelebbről pillantást vethetünk a fecskék szárnyának dinamikájára, hiszen másképpen vi­selkednek a szabad levegőben, mint amikor a szél­csatorna korlátozza őket."

 

 

szipi

Link to comment
Share on other sites

sajnos csak most került hozzám ez az anyag, de több fejleményt sajna nem tudok róla. :( pedig jó lenne... szipi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Hozzászólás a témához...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Jelenleg olvassa   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...