Jump to content
PirateClub.hu

Nehezebb a holdraszállásnál


E.Draven
 Share

Recommended Posts

Nehezebb a holdraszállásnál, de ismét megfejtették a Stradivarik titkát

 

[origo]2009. 02. 03

 

Hegedűkészítők generációi évszázadokon át próbálták a Stradivari és Guarneri hegedűk utolérhetetlen hangzásvilágát reprodukálni, ám nem jártak sikerrel. Most, 33 évvel elméletének felállítása után, a Texas A&M Egyetem magyar származású professzora ismét biztos benne, hogy lehullt a lepel a titokról. "A felfedezés világszerte fokozott érdeklődésre tarthat számot a művészettörténészek és a hangszerkészítők között" - mondta az [origo]-nak.

 

Joseph Nagyvary magyar származású biokémia professzor még 1976-ban vetette fel, hogy az egykori híres mesterek hangszereinek utánozhatatlan hangját, illetve ennek eredetét nem csupán a felhasznált faanyagban és különleges konstrukcióban, hanem vegyi anyagok felhasználásában is kereshetjük. Legutóbb 2006 novemberében jelent meg olyan cikke a Nature folyóiratban, amelyben ennek alátámasztására vonultat fel vizsgálati eredményeket.

20090127pennyneve3.jpg

 

Könnyebb holdkőzetekhez jutni

"Egy hangszerkereskedőtől hallottam egyszer, hogy a tudósok embereket küldenek a Holdra, de stradivarit nem tudnak csinálni. Mind a mai napig rejtély, hogy a cremonai kézművesek miként jutottak el a tökéletesség olyan fokára, amelyet sokkal tanultabb követőiknek már nem sikerült elérni. ... Az elemzéshez szükséges stradivari-mintákat, a lakk- és falemezkéket a Hold-mintáknál is nehezebb megszerezni." (Részlet Joseph Nagyvary: A modern tudomány és a klasszikus hegedu - egy kutató szemével c. cikkéből)

 

Nagyvary most azt állítja, hogy Renald Guillemette-tel, a Texas A&M Egyetem Elektrospektroszkópiai Laboratóriumának vezetőjével és Clifford Spiegelman statisztika professzorral együttműködve újabb bizonyítékokat talált a sokat vitatott elméletre.

 

A professzor "hosszas könyörgések árán" apró anyagdarabkákhoz jutott a Stradivari és Guarneri hegedűk restaurátoraitól. "A minták analizálásakor kiderült, hogy a régi olasz hegedűk faanyaga különbözik a korabeli angol és francia gyártmányoktól és a természetes fától is, mert faanyagukon erős, vegyszeres kezelés nyomai mutathatók ki. A kezelés során a fa sűrűsége csökken, áteresztőképessége növekszik, ezért a különböző oldatok mélyen behatolnak a faanyagba, döntően befolyásolva a végeredményt. Hatásuk igen erős lehet, összetételüktől függően kedvezően és kedvezőtlenül is befolyásolhatják a hegedű hangszínét" - mondta Nagyvary az [origo]-nak.

 

A vizsgálatok során a faforgácsokat végül hamuvá égették, hogy részletesen feltárhassák a kémiai összetevőket. A fából - számos más vegyszer mellett - borax, fluoridok, króm és különféle vasvegyületek kerültek elő. A borax (nátrium-tetraborát) régóta ismert vegyület, már az ókori Egyiptomban is használták a mumifikáláshoz, később pedig rovarölőszerként alkalmazták. A vegyszerek jelenléte a hegedűkészítők és a helyi gyógyszerészek, kémikusok együttműködésére utal. Eredetileg a faanyag tartósítása lehetett a cél, hiszen Stradivari és Guarneri is meg akarta óvni hangszereit a kártevő rovaroktól, amelyek igen elterjedtek voltak abban az időben - magyarázza a kutató.

 

 

Nagyvary szerint felfedezése világszerte fokozott érdeklődésre tarthat számot a művészettörténészek és a hangszerkészítők között, és alapjaiban fogja megváltoztatni a hegedűkészítési eljárásokat: a természetes úton szárított fát felváltja a kémiai úton kezelt anyag használata.

20090127guarnerin.jpg

Holló Bence, a Magyar Hegedűkészítők Társaságának elnöke az [origo]-nak elmondta: Nagyvary neve ismert a szakmában, hiszen szinte évente bejelenti, hogy megfejtette a Stradivarik titkát, és több hazai hegedűkészítővel is kapcsolatba került. A szenvedélyes Stradivari-kutató újabb eredménye a gyakorló hegedűkészítők számára inkább bulvárhírnek vagy önreklámnak tűnik. A fémes nyomelemek jelenléte az olasz hegedűk lakkjában régóta ismert tény, számos elmélet született ennek indoklására. Valójában ma sem tudjuk pontosan, hogyan lakkoztak a régi olasz mesterek, és hogy hogyan került a fába az a sok fémes nyomelem, ami az analízisekkel kimutatható. Ami a hegedű hangját illeti, tudni kell, hogy a hang megítélésében rengeteg a szubjektív tényező. Eleve hajlamosak vagyunk "szebbnek" hallani egy olyan hegedűnek a hangját, amiről úgy tudjuk, hogy Stradivari (tehát dollármilliókat ér), függetlenül attól, hogy valóban Stradivarit hallunk-e. Nagyon fontos a hegedűművész szerepe is. A Stradivarikon és Guarneriken már generációk óta a világ legjobb hegedűsei játszanak, akik pont a hang megformálásában rendelkeznek kiemelkedő adottságokkal. Ezek a művészek egy gyári hangszerből is képesek minőségi hangot kihozni. A jelenség tehát összetettebb. "Stradivari titka" egy mítosz, amit nem lehet egy kiló boraxszal kiváltani.

 

Lehetséges-e a Stradivari vagy a Guarneri hegedűknél is jobbat készíteni? Nagyvary szerint hangosabbat lehet, de hangszínben ezek jelentik a felsőfokot - más hangzású hegedű készíthető az új módszerekkel, de jobb elméletileg nem. Az elért kutatási eredményeket Nagyvary azért praktikus szempontok szerint is kamatoztatni próbálja: a nagyvaryviolins.com honlapon a Stradivarik legpontosabb másolatait ígérik, hangról hangra utánozva őket a készítés során.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Hozzászólás a témához...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Jelenleg olvassa   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...