Jump to content
PirateClub.hu

Hidrogénnel fűtött mozdony


Szipi
 Share

Recommended Posts

Hidrogénnel fűtött mozdony

 

A vasutak világában a japán mérnökök egyre meghökkentőbb elképzeléseket valósítanak meg. Már ez első Sinkan-zen is vihart kavart óránkénti több száz kilométeres szédítő sebességével.

 

Aztán jött a mágneses lebegtetésű vonat, amely kerekek helyett mágneses erővonalakon suhan. És most itt van egy személykocsiból átalakított mo­torvonat, amely a tervek szerint 2007 végére Ja­pán középső részén, a Jacugatake-hegységen ro­bog át. Kobucsizava és Komoro között van ugyan­is a japán vasúthálózat legmagasabb pontja.

Ez a nagyszerű környezet illik is ahhoz a kis vo­nathoz, amely a világon először hidrogén tüzelő­anyaggal halad végig egy vasúti kocsik számára rendszeresített sínpályán. A szenet helyettesítő hidrogén persze nem kazánba kerül, hanem tüze­lőanyag-cellák sorába, amelyek különálló tartá­lyokból kapják a hidrogéngázt. A belső „égéshez" az oxigén a vonat körüli levegőből érkezik, és az energia végül áram alakjában fut innen a villany­motorokhoz. A villamos áram ugyanis minden tü­zelőanyag-cellában - amellyel világszerte egyre lelkesebben kísérleteznek a mérnökök - a hidro­gén- és oxigénionok találkozásából keletkezik. És az eredmény? A vonat furcsa módon időnként egy pici gőzfelhőt enged ki, akár hagyományos elődei. „Ez egy tiszta rendszer, ahol csak víz keletkezik -magyarázza Hiroiuki Szavada. a motorkocsit kifejlesztő Kelet-Japán Vasút mérnöke. - Nem kerül a levegőbe közvetlenül sem szén-dioxid, sem nitro­gén-oxid vagy más részecske."

Az új motor azonban nemcsak a környezetet kí­méli. A jármű csendes és ugyanolyan rezgésmen­tes, mint a villanyvonatok, ezért a beépített terüle­teken kevesebb kellemetlenséget okoz, mint a dízel­mozdonyok. A villanyvonatokkal ellentétben azon­ban nincs szüksége a sín mentén egyéb kisegítő szerkezetekre, például a kocsik feletti villanyveze­tékre, sem villamos alállomásokra. Ez nagy előny egy olyan sűrűn lakott országban, mint Japán.

A villanymotorral hajtott motorkocsi alapenergi­áját két, egyenként 65 kW teljesítményű tüzelő­anyag-cella szolgáltatja. Ezenkívül egy 19 kWh energiatartalmú lítiumion akkumulátor további energiát szolgáltat a motornak, ha a vonat merede­ken halad fölfelé vagy gyorsul. A motor olyan mó­don is takarékoskodik az árammal, hogy fékezéskor dinamóként működve az akkumulátorba táplálja az elektromossággá átalakított mozgási energiát.

Ez a hibrid rendszer persze lényegesen szeré­nyebb, mint azok a modern dízelvonatok, ame­lyeknek motorja átlagosan 300 kW teljesítményű, de vízszintes pályán az új vonat is elérheti a 80 km-es óránkénti sebességet. Egyetlen hidrogénfel­töltéssel ma még csak nyolcvan kilométert tud megtenni, de a vasúttársaság reméli, hogy a sike­res kísérletek után a rendszeres utasforgalomban is megjelenhet a vonat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Hozzászólás a témához...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Jelenleg olvassa   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...