Jump to content
PirateClub.hu

Már az autók is kommunikálnak


E.Draven
 Share

Recommended Posts

Már az autók is kommunikálnak

2007. május 30., szerda, 10:23

 

 

A világ autógyártói már évek óta foglalkoznak a járművek közti kommunikációs lehetőségekkel. A General Motors által kifejlesztett Vehicle-to-Vehicle rendszer fő célja, hogy az emberi figyelmetlenségekből adódó balesetek számát a minimálisra csökkentse, de olyan veszélyekre is felhívhatja a sofőr figyelmét, amikről a V2V nélkül nem is értesülhetne.

 

 

Járművek közötti kommunikáció

 

Szinte az összes autógyár egyetért abban, hogy a jövő közúti közlekedése elképzelhetetlen az egymással kommunikáló autók nélkül. Jelenleg hatféle, átfogó rendszer fejlesztése folyik, a világ vezető autógyártói és elektronikai cégei szinte mind részt vesznek legalább egyben. A különböző szisztémák megegyeznek abban, hogy a járművek közötti kommunikációt a vezető nélkül, teljesen automatikusan hajtják végre, állandóan változó összetételű, ún. ad hoc hálózatokat hozva létre a közutakon. Ezekben a hálózatokban az autók a számítástechnikából ismert WLAN-technológia segítségével cserélik ki az adataikat, létfontosságú információkat szolgáltatva ezzel a vezetőknek a rá váró forgalmi szituációkról, veszélyekről. Már csak a haladás irányából, a jármű típusából és sebességéből is olyan fontos információkat lehetne kiszűrni, mint hogy mekkora a forgalom az előttünk álló útszakaszon, vagy hogy van-e előttünk lerobbant autó, esetleg, hogy megkülönböztető jelzést használó jármű közelít-e felénk valahol.

 

De a modern autók számos elektronikus biztonsági rendszerrel is fel vannak szerelve, gondoljunk csak a blokkolásgátlóra, a menetstabilizálóra, vagy akár csak az esőérzékelő ablaktörlőkre, az ezekből nyert adatok szintén sokat elmondhatnak arról a szituációról, amibe egy adott jármű került. Gondoljunk csak bele, hogy ha egy szembe jövő autótól megtudhatjuk, hogy pár kilométerrel odébb a mi oldalunkon közlekedő autók blokkolásgátlói sorozatosan bekapcsolódnak, akkor már józan paraszti ésszel is kikövetkeztethetjük, hogy valamilyen váratlan forgalmi akadály, vagy esetleg lefagyott, csúszós úttest vár ránk nemsokára. Egy németországi felmérés szerint a balesetek hatvan százaléka a rosszul végrehajtott előzések, az elsőbbségadás elmulasztása, a relatív és abszolút gyorshajtás, illetve egyéb szabálysértések miatt következik be, ezek mindegyikében jelentős javulást hozhat a jövőben a járművek közötti kommunikáció elterjedése.

 

 

A rendszer nagyszerűsége abban rejlik, hogy az autók az összes, szenzoraik által érzékelhető autóval kapcsolatba lépnek, kiszűrik a maguk számára fontos adatokat, és vezetőiket grafikus vagy hangjelzésekkel, esetleg rezegtetett üléspárnával figyelmeztetik a közelgő veszélyre, de nem avatkoznak bele az autó irányításába. Nem csak a veszélyhelyzetek megelőzésére, hanem üzemanyag-spórolásra is jól használható az autók közötti kommunikáció, ehhez csak az kellene, hogy a járművezetők tudatosan olyan sebességet válasszanak, ami a lehető legfolyamatosabb mozgást garantálná, időkiesés nélkül. Mivel a sorozatos fékezések és elindulások növelik leginkább az autók fogyasztását, ezek kiküszöbölésével olyan mennyiségű üzemanyagot lehetne megspórolni, amit ma még csak a hibridek tudnak.

 

A melbourne-i egyetem kutatói ezt a gondolatmenetet alapul véve nemrég leteszteltek egy hibrid, és egy hagyományos benzines, de a szenzorokkal felszerelt járművet valós körülmények közt. Ahogy várták, mindkét modell 15-25 százalék körüli fogyasztáscsökkenést produkált a normál autókhoz képest, de a szenzoros variánsok a jövőben még jobban teljesíthetnek, ha radarjaik hatótávolságát tovább növelik. Az Egyesült Államokban, Minnesota államban már működik egy hasonló, CARS elnevezésű rendszer, de ezt jelenleg még csak a rendőrség autói és a mentők alkalmazzák.

 

 

A General Motors által kifejlesztett, Vehicle-to-Vehicle nevű rendszernek (V2V) autónként egy vezérlő processzorra, egy GPS helymeghatározóra, és egy WLAN-modulra van szüksége, ezek manapság már eléggé elterjedt eszközök, tehát olcsók is, így elvileg a kiskategóriás autósok számára is elérhetőek lennének. Így az autók a földrajzi viszonyoknak megfelelően, pár száz méteres körön belül képesek az egymás közti kommunikációra, a különböző hálózatokba helyzetük, és WLAN-hatósugaruk függvényében folyamatosan lépnek be, illetve ki. Nagy előny, hogy az adatcsere pár ezredmásodperc alatt megy végbe, ami jóval gyorsabb a GSM-alapú hálózati kommunikációnál, ráadásul azzal ellentétben működési költségekkel sem kell számolni.

 

 

Gyakorlati próba

 

A General Motors a keddi bemutatójára négy darab V2V-vel felszerelt autót, egy Chevrolet Captivát, egy Opel Signumot, egy Cadillac STS-V-t, és egy Saab 9-3-ast hozott el, a kommunikációs rendszer életképességét hétféle gyakorlattal szemléltették.

 

 

Az első gyakorlatban mozgó járművünk útjában, a kanyar miatt nem látható helyen egy lerobbant autó volt. A V2V a GPS és a WLAN segítségével jóval a veszély szemmel történő érzékelése előtt figyelmeztetett minket arra, hogy egy vészvillogózó, álló autó van előttünk a sávban, így nem okozhatott meglepetést, amikor odaértünk.

 

 

A második gyakorlat igen hasonló volt az előzőhöz, csak annyi volt a különbség, hogy a sávunkban álló autó nem kapcsolta be a vészvillogóját, ami gyakran előfordul, például, ha egy forgalmi dugóba futunk bele valahol. Amikor hátulról megközelítettük az álló kocsit, a mi autónk már jóval korábban jelezte, hogy nem szabad az út, és ütközésveszély esete forog fenn. Amikor vészesen közel értünk, a vezetőülés ülőlapjának első része remegni kezdett, de hangjelzést és grafikus figyelmeztetést is kaptunk. A veszélyt okozó autó hátsó lámpái ugyanekkor villogni kezdtek, így még sötétben sem okozott volna gondot az akadály kikerülése.

 

 

A harmadik gyakorlatban már szerepet kapott az addig a parkolóban pihenő rendőrautó is. Amikor szirénáját bekapcsolva, hátulról közelített felénk, a V2V pontosan mutatta a kijelzőn az autónkhoz mért helyzetét, de hangjelzést is adott, így könnyen lehúzódhattunk, és elengedhettük a gyorsan közelítő kocsit. Ez a funkció nagyon hasznos lehet az autójuk audiorendszerét maximális hangerőn használó fiatalok számára, mert ha nem is hallják meg a szirénát, legalább az ábrát látva értesülnének a megkülönböztető jelzést használó jármű közeledéséről.

 

 

A negyedik gyakorlatban egy messze előttünk haladó autó vészfékezését jelezte a V2V, ábrákkal, és hangjelzéssel is. A hirtelen megállt autó blokkolásgátlója olyan adatokat szolgáltatott a mi autónknak, amikből megtudhattunk, hogy teljes erőből fékezett a másik sofőr.

 

Az ötödik gyakorlat egy útépítést szimulált. A terelőbójákba épített, programozott jeladóknak köszönhetően, a autónk már jóval az útszűkület megpillantása előtt értesített minket a veszélyről, és a sáv megszűnéséről. Sőt, még az építkezésnél érvényben lévő sebességkorlátozás mértékéről is tudomást szereztünk a központi kijelzőről.

 

 

A hatodik gyakorlatban sávváltást kellett eljátszani úgy, hogy az autón holtterében egy másik jármű tartózkodott. Itt is jól vizsgázott a V2V, az irányjelző bekapcsolása után az ülés megfelelő oldalát rezegtetni kezdte, de még a tükrök mellé épített lámpákkal, és hangjelzésekkel is figyelmeztetett a veszélyre.

 

Az utolsó, hetedik gyakorlatban két autó egyszerre érkezett a kereszteződésbe, mindkettőben azonnal jelezte a másik jármű veszélyes közeledését a V2V. Egyedül ennél a feladatnál avatkozott be a rendszer a jármű mozgásába, ugyanis a megszokott vészjelzéseken kívül fékezéssel is felhívta a figyelmet a veszélyhelyzetre. Ezt a feladatot a Chevy Captivával teljesítettük, aminek nem volt a V2V grafikus ábráit megjeleníteni képes központi kijelzője, ezért a GM mérnökei a kormány tetejébe építettek be egy kijelzőt. Ennek az LCD-nek a két szélén a csíkok száma jelezte a távolság csökkenését, középen pedig a lerobbant autót szimbolizáló rajzot láthattunk. Az összes több autón a V2V grafikus figyelmeztetései a központi információs rendszer kijelzőjén jelentek meg.

 

 

A General Motors mérnökei elmondták, hogy a következő négy-öt év feladata a különböző autógyártók hálózati szabványainak egységesítése lesz, ennélfogva a sorozatgyártású autókban leghamarabb 6-10 éven belül jelenhetnek meg a V2V-hez hasonló kommunikációs rendszerek. Mindehhez csupán az kell, hogy az autógyártók, a nemzeti hírközlési hatóságok, és a közlekedési minisztériumok megegyezzenek a protokollokról és a frekvenciákról.

 

forrás : origo.hu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Hozzászólás a témához...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Jelenleg olvassa   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...