Jump to content
PirateClub.hu
Sign in to follow this  
bono92

Megszűnik a Saab autógyár

Recommended Posts

Mindennek vége, bezárják a svédországi gyárat, leépítik a kereskedőhálózatot és megszüntetik a márkát. Az anyavállalat, a General Motors kiszámítható, lassú folyamatot ígér: kifizetik a beszállítókat, és tovább biztosítják a terméktámogatást és a garanciális feltételeket az eladott autók tulajdonosainak.

 

Bár mindent megpróbáltunk, mostanra egyértelművé vált, hogy nem tudjuk elfogadható időkereten belül lezárni a Saab eladását. A cég fennmaradásához viszont gyors megoldásra lett volna szükség. Sajnáljuk, hogy nem tudtunk megállapodni az eladásról a Spyker Cars-szal. Mostantól azon dolgozunk a Saabbal együtt, hogy a cég működésének leállítása a lehető legkevesebb zökkenővel mehessen végbe. Ez nem csőd, vagy felszámolási eljárás: a Saab kifizeti az adósságait, leállítja a gyártást és felszámolja a kereskedőhálózatát, miközben gondoskodunk a cég ügyfeleiről.” – mondta a GM Europe elnöke, Nick Reily.

 

A GM január óta igyekezett új tulajdonost találni a Saab számára, miközben maga is átesett egy csődeljáráson, és az is kérdésessé vált, hogy legnagyobb európai leányvállalatát, az Opelt megtarthatja-e egyáltalán. A Saab több befektető érdeklődését is felkeltette, de a Koenigsegg sportkocsigyár által vezetett konzorcium, amely a legesélyesebb vásárlójelöltnek tűnt, november végén visszalépett, így a GM potenciális vevő nélkül maradt. A hetek alatt meghirdetett újabb tenderen egy másik kis sportkocsigyár, a holland Spyker – illetve a mögötte álló orosz bank – bukkant fel, mint a Saab lehetséges megmentője, de úgy néz ki, néhány nap tárgyalás után világossá vált a hollandok számára is, hogy a svéd gyár túl nagy bajban van.

 

Az amerikai tulajdonosnak így nem maradt más választása, mint a Saab felszámolása. Az évek óta masszív veszteséggel működő svéd gyár életben tartásához euró-milliárdokra lett volna szükség, a nemrégiben az amerikai állam által megmentett General Motorsnak pedig nem áll rendelkezésére elegendő forrás. Ráadásul a Saab épp modellváltás előtt állt volna: épp csak elkezdték az új 9-5-ös piaci bevezetését, a 9-4X hobbiterepjáró pedig a fejlesztési folyamat végénél járt. Így ahhoz, hogy a cég versenyképességét megőrizzék, egy éven belül ki kellett volna fizetni azokat a költségeket, amelyek az új modellek gyártásának beindításával kapcsolatosak.

 

A márkanév valószínűleg örökre eltűnik, de a GM az utolsó pillanatban még eladta a régi 9-5-ös és a modellfrissítés előtti 9-3-as gyártósorait a kínai Beijing Automotive-nak, így elképzelhető, hogy ezek a típusok más néven ugyan, de még hosszú évekig készülhetnek Kínában. Úgy tudjuk, a GM a kínaiaktól kapott pénzből igyekszik finanszírozni a felszámolási eljárást, amely biztosan eltart három-négy hónapig.

 

A Saab Automobile AB. 1948-ban alakult a Saab repülőgépgyár leányvállalataként. A cég eleinte kisautók gyártásával foglalkozott, de a 80-as évek végére elsősorban jól felszerelt, és viszonylag drága középkategóriás típusokat kínált. 1989-ben vásárolta meg az autógyárat a Scania csoporttól a General Motors, de az amerikai óriásvállalat az eltelt húsz év során sem bővítette a Saab kínálatát, amely így csupán kétféle modellből állt. Nagyrészt ennek köszönhető, hogy a svéd autógyártó soha nem tudott stabilan nyereségessé válni.

 

====

 

Megmondom őszíntén, nagyon sajnálom, hogy nem lesz többé Saab. Nagyon jó autókat csináltak, igaz kicsi volt a palettájuk, és nem vették olyan sokan, de ez adott egy exluzivitást ennek a márkának! Na meg azok a furcsa dolgok, amiket hagyományként tartottak meg a múltból (repülőgépgyártás) pl: tetőn gombok, vagy a kézifékkar mellé kellett a kulcsot helyezni.

Az új 9-5-ös még megmenthette volna a céget, de már nem fogja.

 

1029967_a61cf4b100dadf3a34dacde3216432da_xl.jpg

 

A kedvencem a 9-3 Viggen:

 

saab_93_viggen_2000_02_b.jpg

 

És azzal a repülőgéppel, amiről kapta a nevét (JA 37 Viggen)

 

9-3-viggen.jpg

 

És az összes Saab típus:

 

http://saab.uw.hu/tipusok.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szomorúan olvastam a hírt :( , szerintem a SAAB márka, nem ezt érdemelte volna :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szerintem sem! :angry:

 

Egyébként a 9-5ös amit linkeltek fentebb abszolut nemjön be...ronda mint a bűn!viszont az alant található 9-3 Viggen és a régebbi típusok, csodálatosak! :)

 

Borzasztó hogy ez történik a márkával a general motors miatt!inkább zárták volna be a chryslert!!! utálom azt a márkát, még jobban mint a suzukit!!!

 

(lehet a chrysler(vagy nemtom h kell lerini) nem is GM tag?) nemtom....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nem, nem GM tag a Chrysler, egy különálló konszern, mint a GM! ;)

 

Én is nagyon sajnálom, hogy nem lesz többé Saab. Én nagyon szerettem, jó autókat csinálták. Kár értük! :(

Azt szerettem, hogy szinte mindegyik Saab-ban turbós motor volt:D De a svédek nem a jobb teljesítményért használták, hanem biztonsági okokból!!! Szóval úgy okoskodtak, hogy ha turbó van a kocsiban, akkor előzés közben kevesebb időt töltesz a szembejövő sávban a több nyomaték miatt, szóval így kevesebb az esélye annak, hogy frontálisan ütközz a szembejövővel! Kicsit érdekes elmélet, de a svédek mindig is a biztonságról voltak híresek (mai napig a Volvot tartják a legbiztonságosabb márkának)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Üdv. újra Mindenkinek!

Ezt a hírt már régebben is olvatam, vagy akkor csak 'privatizálták' a gyárat?

Pontosan, hogy a SAAB-ot tartották a legbiztonságosabb autónak, egyik hírhedt törpe vezérünk is ilyenben balesetezett, jó 10 éve, megúszta egy nyaki 'toronymerevítővel', más kocsiban ottmaradt volna.

Kicsit sajnálom a Saabot, annak ellenére ha lottót nyernék és lenne 100 kocsim Saab akkor sem lenne közte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sajnálom én is a márkát de szerintem nem voltak annyira jó autók.7 vagy 8 éve volt nekünk egy 180 lóerős 9-5-sünk. Rengeteg hiba volt vele.Az elektronika és a gyújtáskapcsoló sokszor beadta az unalmast.Nem nőtt a szívünkhöz annyira. :) Faterom soha nem venne újra Saabot.

De az tény, hogy kényelmes és biztonságos kocsi.

 

 

 

"egyik hírhedt törpe vezérünk is ilyenben balesetezett, jó 10 éve, megúszta egy nyaki 'toronymerevítővel', más kocsiban ottmaradt volna." --> H. Gy. a monogramja? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egyre gondolunk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rengeteg hiba volt vele.Az elektronika és a gyújtáskapcsoló sokszor beadta az unalmast.Nem nőtt a szívünkhöz annyira. :)

Egyik ismerősöm BMW-vel járt hasonlóképpen, ettől független még mindig az a kedvenc márkája és azért mert egyszer kifogott egy rossz példányt, nem állt el tőle. ;)

Valahogy mindig csipáztam a svéd autókat (is), ha tehetném szívesen vennék használt Saab-ot, mert újra nem igen telne, és ahogy nézem már nem is fognak gyártani, vagyis Kínában és más néven, hát no comment. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Találtam 9-5 2,3-as benzinest, 550.000-ért, 9-5 SE 1.9-es turbot 499.000-ért! :)

frankó, csak marha sokat zabál...eleve a 2.0-es benzines + még turbó!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kár, hogy mind a kettő motorhibás, az egyik meg nem is magyar forgalmis.

De ez mit sem változtat a tényen.

 

Erre a kettőre gondolok, ár alapján:

http://www.hasznaltauto.hu/auto/saab/9-5/saab_9-5_9.5_se_2.0_turbo-3280036
http://www.hasznaltauto.hu/auto/saab/9-5/saab_9-5_2.3_se_eco-3309375

Share this post


Link to post
Share on other sites
Egyik ismerősöm BMW-vel járt hasonlóképpen, ettől független még mindig az a kedvenc márkája és azért mert egyszer kifogott egy rossz példányt, nem állt el tőle. ;)

Valahogy mindig csipáztam a svéd autókat (is), ha tehetném szívesen vennék használt Saab-ot, mert újra nem igen telne, és ahogy nézem már nem is fognak gyártani, vagyis Kínában és más néven, hát no comment. ;)

 

De azért ez nem így van.Egyik ismerősöm a szegedi SAAB-nál dolgozott.Ő tudna mesélni pár jó történetet.Rengeteg hiba volt velük.

 

Voltak érdekes dolgok is.A SAAB használ egy kb. 600 ezer forintos IBM számítógépet ami a hibák felderítésére szolgál.Volt olyan, hogy a kocsi leállt folyamatosan és a számítógép semmi hibát nem jelzett.Kicsit érdekes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Én attól független még szívesen birtokolnék egy Saab-ot. :D Egyszer az életben legalább, már ha megengedhetném magamnak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Én is szívesen elfogadnék egy Saab-ot! Álmom egy sárga 9-3 Viggen, az első hszemben be is tettem róla egy képet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Friss:

 

A kínai Beijing Automotive két teljes gyártósorral, valamint két padlólemez és kétféle motor gyártási jogaival lett gazdagabb, és mindezért annyit fizetett a General Motorsnak, amennyiért egy átlagos autó gyártását sem lehetne előkészíteni.

 

1259943_5b76c95b9da79536a96a86875e606b72_wm.jpg

 

 

A távol-keleti gyártó szerint az összeg 200 millió dollár, azaz mintegy 140 millió euró volt. Ezért cserébe megkapták a kifutó 9-5-ös és a modellfrissítés előtti 9-3-as teljes gyártósorait, két, valószínűleg még a régi Saab technológiát hordozó négyhengeres motor teljes dokumentációját, és az összes, ezekhez kapcsolódó jogot, így elvileg bármikor elkezdhetik ezek gyártását. A Beijing Automotive persze nem utángyártott Saabokat szeretne készíteni, de kiindulópontnak kiváló lehet a két régebbi modell, hiszen így is korszerűbbek, mint a legtöbb hazai tervezésű kínai autó. A cég 33 milliárd yüant – azaz mintegy 3,35 milliárd eurót – költ a következő három évben önálló típusválasztéka kialakítására, ami nem kis összeg autóipari léptékkel mérve sem, de a Beijing vezérigazgatója szerint a GM-től szerzett technológiával négy-öt évet spórolhattak a fejlesztési időn, és nagyjából megfeleződött az az összeg is, amelyet a versenyképes modellek kifejlesztésére kellett volna elkölteni.

 

Mindeközben a Saab sorsa továbbra is bizonytalan. Bár a GM korábban bejelentette, hogy egyszerűen megszünteti a márkát, az utolsó vásárlójelölt, a Spyker újabb ajánlatot tett, amellyel még megmentheti a svéd autómárkát. A labda most ismét a General Motors igazgatótanácsánál van, amely várhatóan már csak az ünnepek után dönt arról, hogy elfogadja-e az új ajánlatot.

 

Kép és forrás: totalcar.hu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennek már a szeme állása se jó. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Bejelentkezés

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×