Jump to content
PirateClub.hu

Virtuális török és beszélőgép Budapesten


Matekking
 Share

Recommended Posts

Épp ma 203 éve hunyt el Kempelen Farkas, korának egyik zsenije: feltaláló, műszaki újító, közigazgatási szakember, polihisztor. Fontosabb találmányaiból és az általa ihletett mai művekből nyílt kiállítás a Műcsarnokban.

 

Kempelent a nagyközönség elsősorban a sakkozógépéről ismeri - ami mai fogalmaink szerint egy világméretű átverés volt, hiszen nem mesterséges intelligencia, hanem egy, a szerkezetben elbújt ember sakkozott. Mégis, mint mechanikus szerkezet zseniális alkotásnak bizonyult, s mint Voigt Vilmos néprajztudós egy tanulmányában írta: az "A török"-ként ismert szerkezet a szemiotikai (jeltudományi) automaták ősének tekinthető, megoldásai pedig olyan problémákat feszegetnek, amelyekre évszázadokkal később adták csak meg a választ.

 

Ennél sokkal nagyobb jelentőségű (és kisebb hírű) volt a beszélőgép, amely Kovács Győző, a hazai informatikatörténetet feldolgozó írása szerint az első olyan informatikai eszköz, melynek a célja az ember-gép kapcsolatnak új alapokra helyezése volt. A beszélőgépet Kempelen évekig tökéletesítgette, megépítésének "mellékterméke" pedig az emberi hangképzést, valamint annak mesterséges megismétlését részletesen feldolgozó, korát meghaladóan modern tanulmány lett. Az a kijelentés, hogy Kempelent tarthatjuk-e az első magyar informatikusnak, legalább annyiféle érvvel támadható és alátámasztható mint az, hogy sakkautomatájával ő lett volna az első magyar illuzionista - ez utóbbi kijelentést persze már csak a történeti emlékezet sem engedi meg.

 

Cirkuszi látványosság volt a sakkautomata

 

A sakkautomatát Kempelen 1769-ben építette, s maga is inkább cirkuszi attrakcióként, semmint komoly mérnöki munkaként beszélt róla. Ugyanakkor az akkoriban divatos török ruhába öltöztetett bábu mozgatása mégsem volt minden mérnöki lelemény nélkül: a pantográfra (eredeti rajz vagy test méretarányos átmásolására szolgáló, rudakból és csuklókból álló szerkezet) emlékeztető megoldás, amivel az asztalba bújt emberke a török mozgását irányíthatta, igen finom mozdulatok megtételére is képes volt.

 

A másik probléma, amit Kempelennek meg kellett oldania, az volt, hogy a rejtőzködő sakkozó miként értesül a sakkpartner lépéseiről. Ezt állítólag olyan mágneses jelzővel oldotta meg a tudós, amely a sakkfigura tábláról való felvételét vagy lehelyezését viszonylag pontosan mutatta a bent rejtőzködőnek. Ennek követése azonban nem nélkülözhette a sakkozók ismert és híres memóriáját, hiszen a lépést igen, de azt, hogy melyik sakkfiguráról van szó, már nem közvetíthette az amúgy elmés szerkezet.

 

 

Egy kevésbé ismert problémát is meg kellett oldania Kempelennek: hogyan lát a sötét odúban ücsörgő emberke? A villanyvilágításra még jó száz évet várni kellett, így egyszerű lámpákkal operált a feltaláló. Ennek füstjét azonban el kellett vezetnie, különben az "igazi" sakkozó hamar megfulladt volna. Ezért pipázott hát a török: a csupán látványosságnak, divatos elemnek tekintett csibuk valójában arra szolgált, hogy a bent megbúvó lámpás füstjét elfogadható csomagolásban lehessen kivezetni a szerkezetből.

 

Magáról a gépezetről Kempelen Farkas nem hagyott hátra írást, tényleges felépítését kevesen ismerhették. Noha a török többször gazdát cserélt, új tulajdonosai többnyire megőrizték titkát - vagy elmondták ugyan, de csak szóban: műszaki leírás, rajz nem maradt fent. 1854-ben - ötven évvel Kempelen halála után - Philadelphiában egy tűzvészben a gépezet megsemmisült (egyedül maga a sakktábla maradt meg, amit akkor épp nem együtt tároltak a törökkel).

 

Ezt a táblát egyébként John Gaughan vásárolta meg, aki magát csak a gépek és illúziók építőjeként jellemzi (az amerikai mágiatörténész bűvészmutatványok technikai hátterének megtervezésével és kivitelezésével is foglalkozik). A szakember 18 évig tervezgette és építette több száz korabeli visszaemlékezés, leírás, irodalmi alkotás alapján a török legújabb kori, hűen rekonstruált változatát, ami most a Műcsarnokban megtekinthető.

 

(Nem ez az egyetlen újjáépített változat a világon: a Múlt-Kor történelmi portál már három évvel ezelőtt hírt adott arról, hogy az ismert német számítástechnikai múzeum, a Heinz Nixdorf MuseumsForum is megépítette és bemutatta a maga "törökjét").

 

A beszélőgép

 

A beszélőgép ötlete - szintén a már említett Kovács Győző tanulmánya szerint - egy falusi dudás hallatán merült fel Kempelenben, aki észrevette, hogy a hangszerrel már-már emberi hangokat lehet megszólaltatni. A 22 évig készülő mű 1773-ra készült el, működési elve az orgonasípokéhoz volt hasonlatos - persze azokénál jóval bonyolultabb megoldást alkalmazva. A gépezet nem egyszerűen betűket mond egymás után, hanem az emberi hangképzést modellezi ("kimenete" például az emberi szájüreget mintázza).

 

Maga a gép is Kempelenre lett szabva: a fújtatót és a hangok kiadásáért felelős szerkezetet kézzel lehet működésbe hozni, azonban a meglehetősen összetett mozdulatsort kívánó berendezést a mérnök a saját kezére tervezte: aki nem pontosan kempeleni testalkattal rendelkezik, nemigen tud érthető hangokat kicsalni.

 

Kempelen gépe abból az - akkor forradalminak számító - alapeszméből fakad, hogy a nyelv egésze gépesíthető. Ezzel a fonetika és a szemiotika tudományágán belüli kísérletek sorozatát indította el (nemcsak magával a géppel inspirált Kempelen, hanem az a mellé kiadott, több száz oldalas tanulmányával is). A Kempelen-féle beszélőgép hatása egészen a XX. századig terjed, a mai számítógépes nyelvoktatás előzményének is tekinthető.

 

Magát a gépet egyébként nem fogadta túl nagy lelkesedés: sokan úgy vélték, Kempelen bizonyára hasbeszélő, és ő adja ki a fura hangokat. Ráadásul csak olasz és francia szavakat, rövid mondatokat lehetett "mondani" vele, így a több mint két évtizedes munka a kortársakban túl nagy lelkesedést nem váltott ki. Maga az eredeti, Kempelen által épített gép látható a Műcsarnok kiállításán.

 

Kempelen számos más érdekes és ötletes találmányt hagyott az utókorra: vak-írógépet, korszerű bányászati eljárásokat fejlesztett ki, elsőként alkalmazott gőzgépben forgattyút, és számos közmű jellegű hálózatot tervezett. Igazi nemzetközi figura volt, aki nyolc nyelven írt vagy beszélt (Pozsonyban született, a szlovákok máig Vlk Kempelenként, a németek pedig Wolfgang von Kempelennek ismerik).

 

A Műcsarnokban rendezett kiállításon nem csak életművét tekintik át, hanem számos találmányának ihletésére ma született installációk, különböző kísérleti vagy éppen ironikus művészeti alkotások is helyt kaptak. A kiállítás május 28-ig tekinthető meg Budapesten, majd júniustól augusztusig Karlsruhéba költözik.

 

[origo]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Hozzászólás a témához...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Jelenleg olvassa   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...