Jump to content
PirateClub.hu

Egy híd, amit már felavatása előtt le akartak rombolni!


Manfred von Richthofen
 Share

Recommended Posts

A Lánchíd alapkövét 1842. augusztusában ünnepélyesen helyezték le az ország vezetői. Az épülő hídon éppen 160 évvel ezelőtt, 1849. január 1-én ment át az első lovaskocsi, majd egy hetvenezres osztrák alakulat. A történelem furcsa fintora, hogy sokan azok közül, akik a hidat megálmodták, már át sem mehettek rajta.

Széchenyi István 1821-ben vetette fel egy állandó pesti híd megépítésének a gondolatát. Az elképzelés ellenzői arra hivatkoztak, hogy a híd pillérei növelni fogják a jégtorlódások veszélyét, ezzel a tavaszi áradások kiszámíthatatlanná válhatnak. Az Országgyűlés hosszas vita után, 1836-ban fogadta el a Duna-híd megépítésének a tervét. A döntésnek megfelelően Széchenyi 1837-ben Pestre hívta William Tierney Clark angol mérnököt, akinek a három hídját a Temze fölött személyesen is megnézte. A hídügyi testület 1838-ban fogadta el Clark tervét, amelyben egy 380 méter hosszú, három nyílású híd megépítése szerepelt. Az építkezés kivitelezésére névrokonát, Adam Clarkot kérték fel. Az 1849-es évben értek el az építők abba a stádiumba, hogy korlátokkal ugyan, de a hidat már használni is lehetett, ezért került az építmény az egymással hadban álló felek figyelmének a középpontjába.

 

Az osztrákok a Lánchíd felrobbantását nem a Budavár elvesztése miatti megtorlásért tervezték meglépni. Welden táborszernagy már április 22-én, a Pest utcáin elhelyezett hirdetményein közölte, hogy ha a császári hadak békés elvonulását a magyarok megzavarják, kénytelenek lesznek az épülő hidat felrobbantani. Hentzi Henrik tábornok, Budavár akkori osztrák parancsnoka, ezt a fenyegetést ismételte meg május 2-i parancsában, ahol a világ nyolcadik csodájának nevezte ugyan a Lánchidat, de amelyet ha kell ?vérző szívvel?, akár a saját kezével fogja levegőbe röpíteni. Görgey Artúr erre így reagált: ?Ha pedig ön az úgynevezett Budavárának végsőkig való megvédésével összekötendi a Lánchíd megrontását, vagy Pestnek bombázását, honnét ön megegyezésünk folytán megtámadástól egyáltalán nem tarthat, s mely tett nyilván csak alávalónak lenne mondható, akkor önnek becsületszavamat adom, hogy a vár bekövetkezett megvétele után az egész várőrség kardra fog hányatni.?

 

Clark Ádám a rossz hírekről értesülve elhatározta, hogy a Lánchidat mindenáron megvédi az értelmetlen pusztítástól. Mint a létesítmény fő építésvezetője, jól tudta, hogy a híd legsebezhetőbb része az a két mély üreg, ahol a tartószerkezet láncai végződnek. Üregekben történő esetleges robbanás tönkre tehette volna a híd teljes tartó szerkezetét. Clark ennek megelőzésére felhasználta azt a természetes jelenséget, hogy a lánckamrába folyamatosan szivárogott fel a talajvíz. A problémát úgy kezelték, hogy a talajvizet egy méteres magasságig engedték feljönni és ezt követően, mindig kiszivattyúzták a kamrából a vizet. Clark a szivattyú kezelőivel széttörette a szivattyúkat hajtó gőzgép hengerét, amit az akkori Magyarországon nem voltak képesek gyorsan megjavítani. Így a talajvíz az üregekben jelentősen meg növekedett, ezért nem tudtak lemenni a lánckamrába és természetesen nem is lehetett a tartószerkezetet ott felrobbantani. Ennek ellenére Hentzi elküldte hozzá a katonáit, hogy az elárasztott kamrákat szárítsa ki, de Clark rájátszott dolgokra azzal, hogy a budai lakásán betegnek tetette magát és azt üzente vissza a parancsnoknak, hogy sajnos mozdulni sem bír, olyan nagyon beteg.

 

Hentzi rájött, hogy a lánckamrába nem juthatnak be, ezért a robbantást a szabad térben kell végrehajtaniuk. Azt is tudták, hogy ezek után a híd teljes megsemmisítését nem tudják elérni, ezért az volt a céljuk, hogy egy a részleges rombolással bizonyos időre a hídon való közlekedést szüntetessék meg. Ehhez viszont az útpálya vázát kellett felrobbantaniuk. A Lánchídon, Hentzi tüzér csapata május 20-án délután helyezte el robbanóanyagokat. A lőporos hordókat s híd közepe felé sorba rakták egymás mellé. Így a hídon tartószerkezet lánctagjai mellett tizenhárom-tizennégy közepes nagyságú, lőporral teli hordó volt. A hordók tetejére gerendákat és nehéz köveket raktak azzal a céllal, hogy az ellennyomást fokozzák és ezzel növeljék a robbanás hatóerejét. A robbantást úgy akarták beindítani, hogy két deszkából V alakú csatornát készítettek és ezt fektették le a hídon a hordókig és ezt a csatornát puska porral töltötték fel. Így elég nagy távolságból volt lehetőségük tüzet vezetni a hordókhoz, beindítva ezzel a detonációt. Hentzi arra is gondolt, a robbantást követően megakadályozza, hogy a magyarok hídban bekövetkezett rombolást gyorsan ki tudják javítani. A Dunán a közelben, volt egy hajó tele a Lánchíd tartalék kereszttartóival. Ezek voltak azok az öntött vasgerendák, amelyek a lánctagokból lefüggő vasakhoz erősítve alkották a vázát a hídpályának. Hentzi ezt a hajót levontatta a soroksári Duna-ágba és elsüllyesztette.

 

Május 21-én hajnalban már a magyar honvédek Budavár falait ostromolták. Edelstadti Alnoch Alajos, a 23. gyalogezred ezredese, leküldött egy tüzért a Lánchídhoz, hogy gyújtsa meg a puskaport a csatornában. A budai vár egyik bástyájáról várta a robbanást, de az nem következett be. Amikor a magyar honvédek már a várban voltak és Hentzi parancsnok is elesett a vár ostromában, Alnoch maga rohant le a hídhoz, hogy Hentzinek adott szavát megtartva felrobbantsa a hidat. Alnoch észrevette, hogy a tűzcsatorna elcsúszott, így a vámháztól nem lehet beindítani a puskaporos hordókat, ezért a hídhoz közelebb kellett mennie. Három lépésre a kőoroszlántól állt meg, az égő szivart kivette a szájából és beledobta a tűzcsatornába. A felhalmozott lőportól hatalmas robbanás következett be, Alnoch a felismerhetetlenségig összeégett. A légnyomás akkora volt, hogy egy ausztriai gránitfaragót, aki jóval távolabb állt a hídtól, nekilökte a várfalnak és a szerencsétlen ember azonnal szörnyethalt. A híd láncát a robbanás komolyabban nem rongálta meg, csak tizennégy kereszttartót szakított le és több függő vaslécet görbített meg. A gerendákat később az elsüllyesztett hajó rakományából pótolták, ezeket búvárok hozták fel a felszínre. A feljegyzések szerint a robbantás miatt a budai hídfőjénél, a hídpálya egy 25-30 méteres szakasza ment tönkre.

 

A robbanást követően a Lánchídnál megjelent Görgey tábornok, aki tájékozódott a kialakult helyzetről és parancsba adta, hogy tegyék olyan állapotba a hidat, hogy azon a honvéd csapatok minél előbb átvonulhassanak. Ezt 4-5 nap alatt meg is tették és május 30-ig nem folytatódtak a munkák, mert a hidat folyamatosan használták a honvédek. A vár ostroma alatt több lövés is érte a hidat, de ezek közül csak egy okozott jelentősebb kárt. Ezt a golyót valószínűleg a Gellérthegyről lőtték ki, az a tartó lánc egyik tagját találta el és azt annyira begörbítette, hogy hozzáért a szomszédos láncszemhez. Kivenni ezt már nem lehetett, ezért a megsérült láncszemet bent hagyták és egy-egy új láncszemmel, két oldalról áthidalták.

 

Június végén, amikor a császári seregek Győr környékén újra támadásba lendültek, a híd útburkolatát gyorsított ütemben rakták le, hogy a magyar seregek át tudjanak vonulni rajta. Dembinszky tábornok parancsára néhány nap múlva a magyarok tettek előkészületeket arra, hogy a hidat felégessék, azért hogy a honvéd csapatok a visszavonulásukkor időt nyerjenek a császári csapatokkal szemben.

 

Clark Ádám ekkor erélyesen lépett fel a híd védelmében Dembinszkyvel szemben. Megértette a tábornokkal, hogy a híd felégetése teljesen felesleges és ezzel csak rossz hírnevet szerezne magának, hiszen a híd néhány kereszttartójának eltávolításával el is lehet érni azt, hogy a hidat 4-5 napra járhatatlanná tegyék. Ugyanis a császáriak már ettől kevesebb idő alatt képesek voltak egy ideiglenes hajóhíd felállítására, ezért értelmetlen a Lánchíd nagyobb pusztítása. Az öreg tábornok elfogadta Clark Ádám érvelését és nem bántotta a hidat. Dembinszky adott katonai segítséget a munkákhoz és a budai hídfő és az első pillér között 25-30 méter hosszúságban a kereszttartókat kiszedték úgy, hogy a hídon csak a láncokon lehetett közlekedni. A kerettartókat és a vas rudakat hajóra rakták és messzire elúsztatták a Dunán. A hídnak ezt a szakaszát háromszor készítették el a 1849. november 20-i ünnepélyes átadásig.

 

A Lánchíd következő traumáját 1945. január 18-án "élte át", amikor a visszavonuló németek csapatok robbantották fel a folyami átkelőt. Az újjáépítést követően 1949. november 20-án, a Lánchíd a századik évfordulóján adták át ünnepélyes körülmények között újra Budapestnek és az országnak.

 

 

forrás. honvedelem.hu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Hozzászólás a témához...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Jelenleg olvassa   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...