Jump to content
PirateClub.hu

Több a bioüzemanyag hátránya, mint előnye


PrinceCherry
 Share

Recommended Posts

A drámai olajár-emelkedés, illetve a klímaváltozás miatti növekvő aggodalom a bioüzemanyagokat a zöld technológiák élére sorolta.

 

Az USA az elmúlt tíz évben megötszörözte etanoltermelését, és további ötszörös növekedést tervez a következő évtizedben. Európa hasonló sürgető bioüzemanyag-követelményeket fogalmaz meg és támogat, emellett a brazil benzinkutak például már nem is árulnak "valódi" benzint. A világon az 1995-ben még 5 milliárd dolláros bioüzemanyag-befektetések 2005-re elérték a 38 milliárd dollárt, 2010-re pedig várhatóan átlépik a 100 milliárd dollárt is, miközben hihetetlenül megnövekedtek az élelmezési és klímavédelmi problémák. Számos tanulmány szerint a bioüzemanyagok "boomja", intenzív felfutása pont az ellenkez hatást váltja ki, mint ami a támogatóinak szándéka volt. Kimutatható, hogy mindez drámaian felgyorsítja a globális felmelegedést, valamint komoly élelmiszer-ellátási gondokat okoz.

 

0626bio2.jpg

 

A kukoricaetanol, amelyet környezetbarátnak gondoltak, kifejezetten katasztrofális hatással van a klímavédelemre. A cellulózetanol, amelyet vesszős kölesből állítanak elő, és a környezetvédő aktivisták, valamint az ökobefektetők szerint a jövő üzemanyaga, kevésbé környezetkímélő, mint a kolajból elállított benzin. Ezzel együtt most, hogy a gabonát és az olajos magvakat étkezés helyett bioüzemanyagok elállítására használják, az élelmiszerárak emelkedése az éhezőket veszélyezteti, sőt egyre többeknek okoz ellátási gondokat. Ahhoz, hogy egy városi terepjárót teljesen megtankoljunk etanollal, egy ember egyévi táplálékának megfelel gabona szükséges.

 

Az ENSZ világélelmezési programjának tájékoztatása szerint 500 millió dollárral kell kipótolni az éhezők támogatását, valamint globális vészhelyzetként értékelték az élelmiszerárak emelkedését. Az egekbe törő kukoricaárak miatt a világ számos országában éhséglázadások, zavargások törtek ki, a liszt ára szintén robbanásszeren emelkedik. A bioüzemanyagok némileg csökkentik ugyan az importált kolajtól való függést, és az "etanolboom" munkahelyeket teremtett a mezőgazdaságban, valamint meggazdagodhatott pár termelő és kereskedő, az alapvető problémát azonban eddig a kutatók sem vették figyelembe: ha a földeket üzemanyag-elállítására hasznosítjuk, akkor elpusztítjuk az erdőket, réteket és mocsarakat, amelyek óriási mennyiség szén-dioxidot tárolnak.

 

0626bio3.jpg

 

Egy friss, a Science folyóiratban közölt tanulmány szerint - figyelembe véve az erdőirtások hatását - a kukoricaetanol és a szójabiodízel kétszer annyi szén-dioxidot termel, mint a normál üzemanyag. A cukornádetanol (ezt leginkább Brazíliában használják, ahol ebből állítják el az üzemanyag-szükségletük 45 százalékát, az ország mővelhet földterületeinek mindössze egy százalékán) viszont sokkal tisztább, valamint a hulladékokból (melyek amúgy sem igényelnek földterületet) elállított bioüzemanyag lényegesen nagyobb potenciállal bír. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a cellulózetanolok is csak növelik a károsanyag-kibocsátást.

 

Az emberek azonban nehezen akarják elfogadni a megújuló forrású üzemanyagokkal szembeni aggodalmakat, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a szén-dioxidot megkötő őserdőket kell miattuk kipusztítani, és helyettük olyan növényeket termesztünk, amelyek lényegesen kevesebb szén-dioxid megkötésére képesek. Természetesen nem feledhetjük el azt sem, hogy a bioüzemanyagok technológiája eredetileg lassan fejlődött, amikor még gyakoriak voltak a gabonafeleslegek, ma viszont, amikor a termelés globálissá vált, a következmények is megváltoztak. Az, hogy a termőterületeket olyan gabonák termesztésére állítják át, amelyek nem alkalmasak étkezésre, az élelmiszerárak emelkedését eredményezi. Az ENSZ egyik élelmezési szakembere nem véletlenül nevezte nemrégiben az emberiség elleni bűntettnek a mezőgazdasági eredetű üzemanyagokat.

 

Szakértői vélemények szerint a bio­üzem­anyagok 800 millió autóst állítanak szembe 800 millió éhezővel. Négy évvel ezelőtt két kutató a minnesotai egyetemen azt jósolta, hogy 2025-re az éhezők száma 625 millióra fog csökkenni, viszont tavaly ismét elvégezték az elemzést - a bioüzemanyagok hatásainak figyelembevételével -, és a mostani előrejelzés szerint az éhezők száma 1,2 milliárdra fog nőni, vagyis éppen ellenkező tendenciát prognosztizálnak.

 

Ma már egyre inkább látszik, hogy akkor van értelmük a bioüzemanyagoknak, ha nem szántóföldeket vagy a szén-dioxidot megkötő természetes területeket pazarolunk rájuk. Bioüzemanyagként kommunális hulladékot, mezőgazdasági hulladékot, algákat vagy éppen szén-dioxidot kellene alkalmazni, de ezek a technológiák ipari méretekben még nem kifizetődők. Mindezek alapján a szakértők szerint kimondható, hogy a bioüzemanyagok jelenleg nem a megoldást, hanem pont ellenkezőleg, a problémát jelentik.

Link to comment
Share on other sites

Nah végre vki aki tudja a jót. Az a baj hogy semmire sem jó sőt talán rosszabb is. Azért mert a növényeket permetezni kell ezeket nagy fogyasztású traktorokkal lehet csak megoldani le kell aratni szintén nagy fogyasztású kombájnokkal, majd megint nagy kamionokkal szállítják az olaj ütő üzemekbe. E-mellet felmegy a gabona félék ára és drágul a liszt és ezért a pékek is emelnek, a takarmányok is drágulnak mert abból olajat csinálnak ezáltal drágul a hús is. Akkor hol is állunk? :blink:

 

Link to comment
Share on other sites

Na igen.. Mindenki pampogott, hogy ez milyen jó, meg hű, meg há, aztán ezzel még jobban megszívja mindenki, mert nem néztek oda megfelelőképpen.. Viszont azt sem veszi senki figyelemben, hogy az időjárás amúgy is változna. Hisz évmilliók óta mindig más milyen a klíma a földön. Most hogy megint változik és pl. Hawai már nem a melegtől lesz híres az már botrány. Nem is kell nagyon messze emlékezni, hogy Mátyás korában még a Dunán álltak és hallgatták a beszédet, ma meg már kiröhögünk mindenkit aki ezt állítja.. Szal.. Inkább alkalmazkodni kéne a klíma változáshoz és nem tenni ellene, mert előbb-utóbb úgyis bekövetkezik és nem mindegy, hogy felkészültünk rá vagy még halott ügyeket próbálunk megoldani...

Link to comment
Share on other sites

Beszéltem egy amerikába menekült 56-os hazánkfiával, és ö azt mondta hogy amerika nem olyan pancser mint az eu, mert ök a saját érdekeiket nézik csak, ök nem engedik be a kina gagyit az országukba stb. Na szoval , rengeteg olajkészletük van amit még kisem termeltek, a jövöre gondolnak, inkább irakot kizsákmányolják, amit ök felhasználnak sajátcélra, a bioüzemanyagot, meg az olajukat meg jópénzért eladják a külföldieknek, igy 2x-es haszonra tesznek szert :D magyarán ök a pénzt nézik hogy az amcsik ne nélkülözenek, az hogy ebbe más beledöglik, éhenhal, globális felmelegedés az öket nem érdekli csak az amerikai embereknek legyen jó. Jol kivan ez találva nemkell agódni, politika az egész....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Szerintem drasztikus szigorítással kellene megoldani középtávon az áremelkedést.

Pl.: maximált köbcentiméret motortérfogatra

maximált lóerő (pl.: Japán)

maximált súly személyautóra

belvárosokban útdíj, elősegítve a tömegközlekedésre való áttérést

 

Sok ilyen apró megoldás van amit ha összeadunk csökkenne a felhasználás és időt nyernénk míg áttérünk komolyabban az alternatív megoldásokra. A sportkocsik egy része eltűnne és sajnálnám, de a bazinagy terepjárókat nem. Régen volt egy Mercedes tanulmányautó kb. 10 éva ahol a tetőbe végig napelemet építettek be. Erre fel jelenleg egy autón sincs ilyen, ellenben üvegtetős egyre több.

 

 

Norbee21 most jó nagy h...lyeséget írtál! :lol: Pont az USA a legeladósodottabb Kína felé! Több ezer milliárdra rúg! Minden gagyit a kínaiak gyártanak nekik.

Itt egy frissebb cikk, de már elég régóta köztudott tény:

http://www.origo.hu/uzletinegyed/vilaggazdasag/20080530-usa-amerika-kina-juan-recesszio-dollar-arfolyam-hitelvalsag-deficit.html

Link to comment
Share on other sites

Szerintem drasztikus szigorítással kellene megoldani középtávon az áremelkedést.

Pl.: maximált köbcentiméret motortérfogatra

maximált lóerő (pl.: Japán)

maximált súly személyautóra

belvárosokban útdíj, elősegítve a tömegközlekedésre való áttérést[

]

Na ezt nem kéne sztem elég lenne ha át állnánk hidrogén üzemű autókra semmi káros anyag. Most még drága és alig lehet kapni pár helyen. de ha minden személy és tehergépjármű ilyennel járna még olcsóbb is lehetne a benzinnél.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Hozzászólás a témához...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Jelenleg olvassa   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...