Jump to content
PirateClub.hu

FotóSuli (frissítve 07.30.)


Matheus
 Share


Recommended Posts

Sziasztok!

 

Ha érdekel valakit, akkor szívesen szerkesztenék nektek - tapasztalataim és a tanultak alapján - egy fotósulit.

Hogy miről is szól?

Hogy ne csak vaktában fotózzunk, hanem legyen benne tudatosság, helyzet felismerés.

Nem olyan fotósulit szeretnék ami pusztán anyagot közöl, annál többet. Nem anyag ismertetést, hanem "sulit" :)

Tudjuk milyen géppel dolgozunk legyen az akár egy kompakt, bridge, vagy DSLR gép.

Illetve ezeknek a fogalmaknak a tisztázása, és a többinek is, mint:

Alul,- felülexponálás

Mi is azaz aszférikus lencse?

csúcsfény

rekesz ill. blende stb.

Ameddig ezekkel nem vagyunk tisztába, hiába van egy csúcstechnológiájú egy millió forintos gépünk, nem megyünk vele semmire.

 

Ezeken felül foglalkoznék kiegészítőkkel, milyet, mit, hol, mennyiért érdemes megvenni stb. (Objektív - nem minden arany ami fénylik, Vaku, stb.)

 

És beszélnénk helyzetek felismerésén felül, kompozícióról és a többi.

És természetesen lehetne olyan része is a dolognak amiről ti akartok hallani!

 

Ha elég szavazat - én 10-15-20 emberre gondoltam - gyülik össze akkor bele is vághatunk! :)

 

A topicot azért tartom zárva, hogyha esetleg elindulna ne a hozzászólásokkal legyen tele :) Ha valakinek ötlete van vagy véleménye, kérem üziben küldje el nekem (PM).

 

SZERK.: 2008.06.28. 00:12

Látom már van 9 ember :)

 

SZOMBAT ESTE KERÜL FEL A FOTÓSULI ELSŐ RÉSZE! A FotóSuli - kérdések - kérések - válaszok topicban pedig kérhettek felvilágoítást, ha valamit nem értetek.

 

Igyekszem a tananyagot logikusan felépíteni, és kérlek titeket, hogy ne rohanjunk előre! Igyekszem 1-2 naponta feltölteni anyagot, de köv. utáni héttől nem leszek elérhető 2 hétig, tehát addig többet össze akarok dobni!

 

A tananyagot magam állítom össze, nem másolatok!

 

SZERK.: 2008.06.29.

 

Sajnos nem sikerült elkészülni, egyéb okok miatt. 07.30.-án lekésőbb kerül fel az új lecke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Elnézést a késedelemért, de sok dolgom volt és ez sem 1-2 óra volt míg összeállítottam :) Hamarosan letölhető formában is megjelennek, a saját oldalamon, pár napon belül így .doc formában le lehet majd tölteni őket.

Először is egy szótárt közölnék, hogy tisztázzuk a foglamakat:

 

Szótár

avagy legyünk járatosak a fotósok nyelvén

 

Remélem ez a szótár segítségetekre lesz az eligazodásban a fotósok légkörében.

 

 

Alapobjektív:

Az emberi szemhez/látásmódhoz leginkább igazodó, 50mm-es fókusztávolságú objektív.

 

Alulexponálás:

Túl sötét az elkészített kép, csak a legfényesebb pontok látszanak rajta.

 

Aszférikus lencse:

Torzítás csökkentő lencse amit az objektív belsejében helyeznek el.

 

CCD:

Charged Coupled Device (azaz töltés-csatolt eszköz). A digitális feldolgozásban nagy szerepet játszó eszköz szilícium alapú érzékeny chip.

 

Csúcsfény:

Az a fény ami a fotózott témát a legerősebb fényben világítja meg.

 

CMYK:

(Cyan; Magenta; Yellow; Kontrast) Színkeverési mód, amely ezekből a színekből építi fel a képet azaz ezek keverékéből.

Derítés:

A fotón a téma sötétben lévő részletek megvilágítása. Ebben az esetben derítőlapot azaz aranyozott/ezüstözött fóliával bevont ?lapot? fordítunk a sötét részlet felé.

 

Digitális zoom:

Ez nem a valós zoom-értéket jelöli, hanem a (fényképezőgép vagy PC) szoftverrel való szoftveres nagyítást jelöli, ezáltal képminőségi romlással jár míg az optikai zoom nem.

 

DPI:

Dot per inch (2,54 cm) azaz a képpontok száma inchenként, azaz a képpontsűrűséget jelöli.

 

Élőkép:

A majdan elkészölő fotót mutatja meg.

 

Expozíciós idő:

Ez az idő azt az időtartamot jelöli, amennyi időt enged a CCD megvilágításának. Ha az érték x=1-4000-ig terjed, az 1/x ?et jelent. Ha pedig 1?-30? akkor az másodpercben értendő. Akomolyabb gépeken felfedezhető egy bulb funkció amely addig engedi be a fényt a CCD-re/be ameddig lenyomva tartjuk a gombot.

 

Fehér egyensúly:

A kép színharmóniájáért felelős beállítás. Ismerünk kékes, narancssárgást stb. fehéret. Ezen opció segítségével lehetőségünk van a legfehérebb színt megtalálni a megfelelő fényviszonyok között, ugyanis ha pl.: beállítjuk a fényképezőgépen a beltéri fehéregyensúlyt akkor nem narancssárágás képet kapunk.

 

FireWire:

Főleg profi DSLR készülékek esetében beszélhetünk ilyen fájlcserélésről. Azaz amikor a fényképezőgép vezeték nélkül továbbítja a képet a PC-re ill. egyéb eszközökre. Főleg stúdiókban alkalmazzák, így nem szükséges nagy teljesítmény adattároló eszköz.

 

Fókusztávolság, gyújtótávolság:

Az objektívre jellemző adat. Fix gyújtótávolság esetén nem változtatható ez az érték. Tele objektíveknék ennek az értéknek a nagysága kicsi ? azaz közeli képeket tudunk készíteni- , míg nagylátószögű objektívek esetén nagy. Az értéket milliméterben adják meg.

 

Háttértár:

Adatok tárolására alkalmas eszköz.

 

ISO-érzékenység:

Ez az érték a fényképezőgép fényérzékenységét szabja meg. Minél nagyobb annál kevesebb kép kell egy fotó elkészítéséhez. De ezzel egyenes arányban szemcsésedik az elkészített fotó.

 

JPG/JPEG:

Nagytömörítésű képfájl.

 

Megapixel:

CCD-re jellemző adat. A felbontóképesság számszerű adata. 1MP = 1 000 000 képpont

Optikai zoom:

A digitálissal ellentétben ez a zoom nem jár semmiféle minőség-beli romlással, ugyanis itt zoomolás közben új infomrámció jelenik meg minden egyes zoomlépcsőnél.

 

Panoráma kép:

Egy témáról, egy adott pontból több irányba féynképezett kép, mely utólagosan össze lett illesztve, megfelelő szoftver segítségével.

 

Pixel:

A kép legkisebb alkotő eleme. Számossága megadja a fényképezőgép felbontását.

Rekesz/blende:

Fényérzékenység. Ez az érték határozza meg, hogy egységnyi idő alatt mennyi fényt enged át. Úgy kell elképzelni, mint egy változtatható méretű lefolyót.

Minél nagyobb az értéke annál szűkebb. Minél kisebb az objektívnek ez az érték annál sötétebb körülmények között vagyunk képesek, nagy expozíciós időt használni.

 

RGB:

(Red; Green; Blue) Színkeverési mód, amely ezekből a színekből építi fel a képet azaz ezek keverékéből.

 

TIFF:

Veszteségmentes/tömörítettlen képformátum.

 

Tömörítés:

A képinformáció megtartása mellett a fájl méretének csökkentése.

 

Vaku kulcsszám:

A vaku hasznosítható energiáját jellemző adat. Minél nagyobb az érték annál nagyobb a hasznos teljesítmény.

 

Vakuszinkron:

A gép exponálásának és a vaku villanásának összehangolása.

Link to comment
Share on other sites

A technika és választás

 

A digitális fényképezőgépek működése

Első sorban a gép működéséről, fizikai alkatrészeiről beszélnék, mert aki ezekkel nincs tisztában, nem lesz képes egy, a számára megfelelő fényképezőgépet vásárolni.

 

A CCD:

A régi filmes gépekben a fény a filmre mentette a fényt, ami a digitális korszakban már a CCD-re történik. Mi is az a CCD?

 

CCD.JPG

 

Pontosan: Charged Coupled Device (azaz töltés-csatolt eszköz). A digitális feldolgozásban nagy szerepet játszó eszköz szilícium alapú érzékeny chip, amire az expozíció során a fény rávetül, ezáltal különböző feszültséget keltve a CCD-n ill. azon pici pontjain, amely a képfeldolgozás során pixellé alakul. Minél nagyobb a CCD fizikai mérete annál jobb lesz a képünk felbontása. De ez már az elektronikai része a dolgoknak.

A képkészítés váza gyakorlatilag így néz ki:

1. Az objektív a fény összegyűjti, és továbbküldi a CCD-re;

2. A CCD analóg jellé alakítja a képet;

3. A processzor finomítja a képet;

4. A kép a gépmemóriába! kerül

5. Majd átkerül a memóriakártyára, feltéve, hogy rendelekzünk vele.

 

Géptípusok:

A digitális képalkotás fényképezőgépei három fő csoporta oszthatóak: a kiskompaktokra vagy egyszerű kompaktokra; csúcskompaktok vagy bridzs gépek; és a tükörreflexes gépek.

Ha valahol látunk egy távol-keleti embert valőszínű, hogy kiskompaktot találunk nála, mert:egyszerű müködtetése van, kis méretű, viszonylag olcsó /15 000 HUF környékén beszerezhető/; és képes videófelvételek készítésére. Viszont hátrányai is vannak: nagyképzaj /azaz ISO-érték/, a többi kategóriához képest nagyon elmaradó képméret; állíthatóság hiánya; kis zoom áthatóság.

A következő kategória a csúcskompatok viseli ill. inkább bridzs gépek nevet. Hátrányai között sorolnám a kompaktokhoz képest negatív irányba menő mobilitást, a méret és súly szemszögépből. Egy ilyen gépért mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni, de! Ezért az árért és a mobilitás problémájáért cserébe jobb képminőséget, nagyon egyszerű kezelhetőséget, videó-módot, és olyan állíthatóságot kapunk, ami tükrözi ennek a kategóriának a jó ár/érték arányát.

Lényegi /műszakielv-beli/ különbséget nem találunk az előbbi és e kategória között, inkább a szolgáltatások sokszínűségét és a technikai fejlettséget vehettjük észre.

A király kategória: a DSLR (Digital Single Lens Reflex) gépeké azaz a tükörreflexeseké. Mondhatjük, hogy ez a szó egy beszéló szó, ugyanis a név a gép működésére utal. Hátrányai között sorolhatjuk az árát; a LiveView hiányát - élőkép: a későbbiekben elkészülendő képet látjuk; a videó készítésének hiányát; technikai frontról pedig a gép lelkének érzékenysége ill. a sérülésének érzékenysége. Viszont magas szintű állíthatósággal tudjuk kezelni a gépet, minden paraméterét beállíthatjuk, kitünő képminőség, magas felbontás strapabírás és széles objektív választék mellett.

 

Melyiket válasszam?

Fontos: Digitális zoom. Először is ezt tisztáznám. Ez nem a valós zoom-értéket jelöli, hanem a (fényképezőgép vagy PC) szoftverrel való szoftveres nagyítást jelöli, ezáltal képminőségi romlással jár míg az optikai zoom nem.

 

Kompaktot akarok!

Ha ezen a véleményen vagy akkor bizony neked azért megfelelő, mert: a zsebünkbe elfér, mint egy mobiltelefon, és jobb minőséget is készít. Könnyű ezáltal a hordozhatóságának kérdése fel sem merül az emberben.

Nem kell hozzá speciális kiegészítő, hogy használhassuk. Az akku sem egyedi, többségében AA-s azaz ceruzaelem; amely bárhol tölhető akár egy óra alatt egy 3000mAh aksit is feltölthetünk. Nagylátószög, tele, makro megtalálható benne. Az automata üzemmód alatt a gép nagyon jó minőségű képeket készít, azaz megbízható funkciónak számít.

Azoknak ajánlom akik nem tehetik meg nagyobb kategóriájú gépek beszerzését, és nem feltétlen művészi, hanem inkább családi képeket szeretnének fényképezni.

Csúcskompaktot nekem!

Elsősörban hobbifotósoknak ajánlom. Minőség és szolgáltatást pluszt kapunk ebben a kategóriában az előzőhöz képest. Fomrára, designra már a tükörrefleszes ágazathoz közelit, de ksikompakt-szerű szolgáltatásokkal. Ez a fényképező gép is egyaránt használható mindhárom objektív típusban ?azaz nagylátószög, tele, makro - , de itt az objetív telejesítménye kimagaslóan jobb. A kompatok zoom-ja 3-5x, míg a bridzseké elérheti a 25x nagyítást is. A nagyobb felbontású - hátsó oldalon lévő ? LCD kép felbontása itt már nagyon jó minőséget ér el, így részletgazdagabb képet nézhetünk vissza. Már a kiskompakt kategóriába is kezd belelógni, de inkább a bridzsekre jellemző a kézremegés-csökkentő rendszer.

Itt az aku már többségében egyedi, a gyártótól származó nagyteljesítményű akkumlátor, amely több száz kép felvételéig is használhatók. Mégha névlegesen kisebb teljesítményűek is, tovább bírják a legtöbb ceruza elemnél, és élettartamuk is jobb, hosszabb.

Ide a DSLR-t!

Talán úgy tudom megfogalmazni a legjobban, hogy tudatos fotósoknak ajánlom. A minden téren profi gépeket ezen kategórián belül még 3 részbe soroljuk: belépő(1)/ haladó(2)/ profi(3) tükörreflexesek.

1. 6-10 MP/ jó képminőség/ alacsony képzaj

2. 10-12 MP/ magas érzékenység / szigetelt: víz; por ellen, NEM VÍZÁLLÓ!

3. 12-21 MP (jelenleg) /kis képzaj/ kiválló képminőség/ extra szolgáltatások sorozata

Ezek függvényében a belépő kategóriát bátron ajánlom haladóknak, kezdőknek felesleges! Attól felfele meg nem részletezem, hiszen aki mégcsak ismerkedik a fotográfiával, nem fog nagyságrendileg több százezer forintos készüléket vásárolni.

 

Vásárlás előtt ajánlom a figyelmetekbe, ezen adatok megtekintését:

1. Legfontosabb, hogy felmérjük milyen gépre is van szükségünk!

2. Felbontás (CCD)

3. Minimális és maximális ISO érték

4. Expozíciós idők

5. Képstabilizátor (DSLR-eknél vagy objektívben vagy vázban)

6. Akku strapabírása

7. Extra funkciók

Link to comment
Share on other sites

A technika és választás

 

Adatok a digitális fényképezés világában

A váz:

Ha szeretnénk vásárolni egy fényképezőgépet, legyen az bármilyen típus (lsd. első lecke) jó hogyha tisztában vagyunk az adataival, legyen márkáról objektívról, bármiről szó.

Először is kezdjünk a márkával. Elég sokszínű a márkapaletta, de nem mindegy, hogy melyiket vesszük:

Canon; Casio; FujiFilm; Hyundai; Kodak; Leica; Nikon; Olympus; Panasonic; Pentax; Samsung; Sigma; Sony. Az az igazság, hogy márkáról beszélni szubjektivitás nélkül elég nehéz.

Most kialakítok egy tapasztalati sorrendet. Példákat írok, a kis gépektől a nagyokig. Kompaktok terén javaslom a Kodakot, Olympust, Samsungot. Hogy miért? Ezek a márkák főleg kiskompaktok terén terjedtek el.

Bridzs gépek esetén Casio, FujiFilm, Hyundai, Leica, Panasonic, Sony. Ezekbe megvan az a többlet ami egy hobbifotósnak szükséges.

DSLR kategóriában 3 márkát említenék erősorrendben: Nikon, Canon, Pentax. Van aki a Nikont, van aki a Canont pártolja. Lehet felhozni egyik-másikra előnyt, de saját magunknak kell eldönteni, hogy mit is akarunk. Nikonnál olcsóbb a váz, alkatrészek drágábbak, Canonnál fordítva. De ez sem általánosítható, hisz rohamos iramban fejlődik a technika. De akkor most részletezném a vásárláskor megnézendő legfontosabb, leghasznosabb információkat!

 

Ár:

Természetesen először is az ár. Mennyit akarunk most rászánni a gépre és, hogy megvétel után lesz-e és ha lesz mekkora nagyságrandű fejlesztésre. Ha nincs sok pénzünk, de egy általános kisgépet szeretnénk a mi választásunk egy kompakt gép lesz. Ha több pénzünk van, de nem akarunk utólag objektíveket stb. vásárolni, akkor nekünk bridzs gép kell. Ha pedig csak a minőség érdekel és a legjobb technika (és nyilván lesz pénzünk még a továbbiakban fejlesztésre) akkor nekünk DSLR kell. DE! Például: Nikon D40 6MP kis DSLR gép vs. Panasonic Lumix DMC-FZ50. Ha megnézzük ezek adatlapjár rájövünk, hogy sokkal jobb választás az utóbbi, hiszen sokkal többet tud. Sokan vettek mostanság D40-et alap (18-55mm-es) objektívvel, és aztán néztek, hogy jé! Kis a zoomátfogása, és nincs pénzem másikat venni. Ergo vett egy DSLR-t és nem tudja bővíteni és nincs zoom-átfogása. Míg a bridzs gépeknél nem cserélhetjük az objektívet, és 10-12-szeres optikai zoommal rendelkeznek addig a DSLR objektívek nem! Persze minőségben sokkal jobbak a digitális tükörreflexesek! Nem árt végiggondolni terveinket, és pénztárcánk teherbíró képességét!

 

Gyártó:

Mint azt már leírtam a bevezetőben, különböző kategóriához, én különböző márkákat javasolok.

 

Pixelszám:

Ennek két fajtáját ismerjük ill. használjuk: a valósat és az effektívet. A valós pixelszám mindig pár tizeddel több, mint az effektív. Ennek azaz oka, hogy a képalkotásban nem az össze pixel játszik szerepet. Az effektív pixelszám - mint a nevéből is következik ? a képalkotásban effektíven, azaz a képalkotásban hasznosuló pixelek száma. Otthoni fotózásra megfelelő a 3-6 megapixel, hobbifotósoknak 6-12 MP, 12 MP és a felett már csak a profiknak van szükségük, de sajnos sok lelkes amatőr is vesz ilyeneket, puszta villogás képpen, csak megfeledkeznek róluk, hogy ezekkel a gépekkel csak ételt készíteni nem lehet, hiszen olyan funkciók vannak rajta, amik egy hobbifotós számára feleslgesek. Például a Nikon egyik profi DSLR gépén vizszint jelző is van, mint a repülőgépekben! A Canon legújabb pár hete piacra dobott gépe, pedig már 21 MP-en is tud dolgozni.

 

ISO értékek:

ISO értékekről azt kell tudni, hogy alapártáke kiskompaktoknál 50-es érték, bridzs és DSLR technikában 100. Ennek az értéknek az állításával azt tudjuk elérni, hogy: minél kevesebb fény eszközelésével, készíthessünk képeket. Pl.: a parlamentbe la akarjuk fényképezni a Szent Koronát. ISO 100-nál 1/125 záridőnél nem látszik semmi, mert nagy a záridő. ISO 100, záridő 1/40 már a legvilágosabb fényeket láthatjuk, de el is mosódott a kép. Erre az esetre alkalmazzuk az ISO érték növelését. ISO 800 ill 1600 értéknél 1/150-es záridőnél már világos, elmosódás mentes képet kapunk. Viszont ennek az az ára, hogy szemcsésedő képet kapunk. A szemcsésedés mértéke egyenesen arányos az ISO érték változtatásával. Jellemző ISO értékek: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 és így tovább kétszeres szorzóval.

 

Digitális zoom:

Csak kiskompaktok és bridzs gépek esetén beszélhetünk erről.

Ez nem a valós zoom-értéket jelöli, hanem a (fényképezőgép vagy PC) szoftverrel való szoftveres nagyítást jelöli, ezáltal képminőségi romlással jár míg az optikai zoom nem.

 

Képstabilizátor:

Kiskompaktok, bridzs gépek és DSLR-eknél egyaránt megtalálható ez a funkció. DSLR kategóriában a profi azaz a felsőkategória kivételével többségében csak az objektívben található meg, a Nikon VR-el jelöli ezeket az objetíveit. Igaz ez nem a képstabilizátor hanem a rázkódáscsökkentő nevet viseli. Funkciójukban ua.

Előnye pl.: ha 200mm-en dolgozunk nem nagy záridővel és remeg a kezünk, akkor a képstabilizátor bekapcsolt állásnál kiszűri ezt a remegést és éles képet kapunk. A Nikon kiadott 55-200mm-es objektívet VR-es és mentes szériában is. Ár-beli különbség most 20 000 HUF környékén van, de ezzel a 20 000HUF-al kategóriákkal jobb képet kaphatunk!

 

Autofókusz:

Nyilván mindhárom kategóriára jellemző =) De csak a bridzseknél és a DSLR-eknél nézhetünk több pontos autofókuszt.

D40x_mirror_800d.jpg

Ez azt jelenti, hogy (ahogy a képen is látni, ez itt éppen 3 pontos Nikon D40x) amennyi pontot látunk a képernyőn annyi pontra tud fókuszálni gépünk. A legközelebbi stb opciók szerint. Nyilván minél több van belőle annál jobb.

 

LCD:

A hátoldalon lévő kijelzőről van szó. Méretben is ill. pixelszámban. A méretet inch-ben (lsd. Szótár) adják meg. A pixelszámot, pedig itt nem megapixelben adják meg ugyanis többségében nem éri el ezt az értéket. Minél nagyobb ez az érték a kijelző annál részletgazdagabb képet tud nekünk szolgáltatni. Ha a természetben akarunk gyorsan tájékozódni képünk minőségéről előnyösebb egy nagy pixelszámú LCD-kijelző.

 

Fehéregyensúly:

Ahogy vannak fényképezési módok: tájkép, portré stb. úgy vannak fehéregyensúlyra előre beállított értékek: napfény, beltér stb. és van manuális állíthatósága is.

A manualítás főleg a bridzs és DSLR kategóriáké. Ez azt jelenti, hogy kelvinben képesek vagyunk megaadni különböző értékeket. Bármilyen érdekes is pár embernek a kék szín magasabb hőméréskletet jelöl, mint a piros azaz amit kéknek látunk jobban izzik, mint egy piros, de ezekről még beszélünk később.

Ezt azért írtam le, hogy biztos nézzétel meg, hogy hány választható opció van hiszen fontos lehet. Ill. fontos megnézni, hogy mit mondanak az automatikáról, ugyani s a régi Kodak CX7330-asom mára (4 év után) már nem tudja teljes mértékben jól kezelni a fehéregyensúly automatikus beállítását.

 

Zársebesség-tartomány:

Ez azt a tartományt jelöli amin a gép dolgozni tud. Úgy fogalmazhatunk, hogy eddig tartja nyitva a szemét a gép. DSLR-eknél és bridzseknél jellemzően 1/4000 s-tól 30 secundumig. Van egy ún. BULB funkció ami lehetővé teszi, hogy addig ?lásson? a gépünk ameddig az exponáló gomb nyomva van tartva. Azaz lehet 31mp, 54mp vagy akár 154mp is.

Profi gépeknél nem kérdéses az 1/8000-es idő sem!

 

Sorozatfelvétel:

Ez az opció azt foglalja magában, hogy gépünk egy másodperc alatt mennyi kép elkészítésére alkalmas. De ezen felül van egy még fontosabb dolog is!! Hogy pontosan egy sorozat alkalmával összesen mennyi kép készíthető! Átlagosan 3 kép/másodperc, bár nemrégiben kijött a egy 60 kép/s-os gép is =)

Na de nézzük. Nem elég ha csak azt nézzük meg, hogy mennyi képet készíthet másodpercenként. Pl. a Canon EOS 400D 3 kép/s-re képes és mégis csak 27 JPG!! Viszont a Nikon D40x pedig 100 JPG-ig is bírja.

 

Filmfelvétel:

Ha szeretnénk gépünkbe ilyen funkció akkor bizony vagy kiskompaktot vagy bridzs gépet kell beszereznünk ugyanis, pont a tükörreflexes mechanika miatt a DSLR.ek esetében lehetetlen a videófelvétel.

 

Távkioldó:

Azaz távirányítóval való exponálás. Bridzs gépedkre nem jellemző. Előnye: ha hosszú záridővel dolgozunk akkor a gombnyomástól bemozdulhat a gép. Azaz egy távirányító segítségével ezt kiküszöbölhetjük.

 

 

Ezek a legfontosabb dolgok, amiket fontos megvizsgálni vásárlás előtt. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a többi dologról ne tájékozódjunk, hanem azt, hogy ezekről mindenféle képpen, ill. ha szükségünk van rá!

A következő részben az objektívek hasonló információiról olvashattok, hogy mit is érdemes tudni a fényértékről, lencsékről stb.

 

SZERK.: 2008.07.23

07.30-ig bezárólag az objektívekről kerül fel info.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
A technika és választás

Adatok a digitális fényképezés világában



Az objektív

Nem csak a DSLR-ek világában kell külön beszélni az objektívről, azaz annak minőségéről, technikai tudásáról stb.
Viszont DSLR-eknél fontos utána nézni, hogy az autofókusz-motor az objektívben, vagy pedig a vázban van! FONTOS, mert azaz objektív amiben nincs motor, és esetleg a vázban sem, AZ CSAK MANUÁLIS FÓKUSZÁLLÍTÁSSAL MŰKÖDIK!
A továbbiakban egyaránt kompakt, bridzs és DSLR gépekre írok információt, de a végén részletezem a cserélhető objektíves gépeket ill. azok objektíveit.

Gyártó:
Készüljünk fel arra, hogyha Nikon gépet veszünk arra bizony nem Pentax és Canon objektív fog felkerülni, hanem csakis Nikon. Ugyanis minden gyártónak van saját bajonett-rendszere, és egyik nem illeszkedik a másikra. Ez teljesen evidens, de mégis azért írom le, mert gyártónként eltérnek az azonos tudású objektívek árai. De nem lehet átlagosítani, egy gyártót egy objektív alapján, hogyha ez drága az összes többi. Minőségenként stb. eltérnek. Van ahol arányaiban nézve nagytudásért kevesebb pénzt kérnek, mint a minőségért, vagy fordítva. Nézzünk körül, mi kell nekünk, és persze melyik objektívről kinek, milyen tapasztalata van. A http://www.edigital.hu -n sok objektívvel és ezen felül sok tapasztalattal teleírt fórum található, minden objektívnél (és az összes többi terméknél is).
Ugyanakkor találkozhatunk olyan gyártókkal is akik nem készítenek vázat, csak objektíveket, azaz ebben az esetben nem a gyártó, hanem a kompatibilitás határozza meg milyen vázzal is működik együtt a kis objektívünk. Általában ezek a gyártók azonos technikai tudással stb. készítenek el egy gépet több bajonettel azaz több gyártó vázához is. Ezek az objektívek olcsóbbak, de minőségükben is jóval eltérnek a gyári objektívektől.

Gyújtótávolság:
Egy milliméterben megadott mérőszám, ami a zoomátfogást jelöli. Általában két számmal találkozhatunk, amely két szám a minimum és a maximum értéket jelöli. E között a két érték között állíthatjuk fényképezőgépünk zoomját.
Ahol kettő darab számot látunk az a változtatható gyújtótávolságú; ahol pedig csak egy számot látunk, az pedig a fix gyújtótávolságú objektív.
Fix esetén az optika nem tud nagyítani a témán, hiszen csak egy adott gyújtótávolságon dolgozik. Találkozhatunk ilyennel stúdiós portré,- ill. divatfotózásokon, hiszen ott a fix tér miatt elegendő a zoom nélküli objektív és mivel egy egészalak fotózásakor sem szükséges nagymértékű tárgyközelség.
Változtatható gyújtótávolság esetén van egy minimális és egy maximális (mm-ben megadott) érték. A kis szám minél kisebb annál közelebbi, míg a nagy szám minél nagyobb annál távolabbi dolgokat tudunk fényképezni vele.
Fontos információ, hogy túl nagy (pl. 18-200mm-es optikánál) előfordulhat, bizonyos mértékű torzítás. Egy 18-55mm-es és egy 55-200mm-es optika nyilván ezeket a negatív hatásokat már nem hordozza! Persze a két megoldás sem árban sem egyszerűségben nem vethető össze. Értem ezalatt, hogy míg A, esetben nem kell objektívet cserélni, B, esetben nagyon is. B eset folyományaként előfordulhat a CCD, gyorsabb porosodása.

Apertura tartomány:
Az a két szám/határ, ami a blende átmérőjének a legnagyobb és a legkisebb átmérőjét adja meg. "F" betű után egy számmal jelölik a blende nyitottságát. Pl.: F8. A szám minél nagyobb annál szűkebb és minél kisebb annál jobban ki van nyílva. A szám minél kisebb annál kevesebb fény kell a fotográfia elkészítéséhez.
Formai megjelenítése így néz ki: (az F szám után)
1. Tokina Nikon 12-24/F4 AT-X Pro DX AF objektív
Ez azt jelenti, hogy az objektív 12mm-en és 24 mm-en is F4-es értékkel dolgozik.
2. Nikon 18-200/F3.5-5.6 AF-S DX VR G IF-ED objektív
Ebben az esetben pedig18mm-től 200mm-ig, arányosan F3,5-F5,6 -ig változik magyarán:
55mm-nél pl.: F4
85mm-nél pl.: F4,4
190mm-nél pl.: F5,4
Ezek csak példaértékek, a valóságnak csak hozzávetőlegesen a megfelelői!
Szumma-szummárum a szám minél kisebb annál jobb!

Minimális fókusztávolság:
Ez azt a minimális távolságot jelöli, amit a fényképezőgépünk, ill. az objektív még élesen le tud fényképezni. Ennél közelebbi távolság esetén a tárgy életlen, ill. homályos lesz!
Maximális fókusztávolság nincs, hiszen az objektív a végtelenig tud élesíteni.

Filter méret/ Szűrő méret:
Szintén milliméterben megadott adat, ami az objektíven lévő frontlencse átmérőjét adja meg, azaz ha szemben állunk a fényképezőgépünkkel, akkor azt látjuk.

Látószög:

Az objektívek egyik legfontosabb jellemzõje a látószög. A látószög arra utal, hogy egy adott pontról a fényképezõgépünk a téma mekkora részét mutatja, a tárgy mekkora részlete kerül a majdan elkészülendő képre. A látószöget (nevéből is adódóan) szögben fejezik ki, és mint a gyújtótávolságnál itt is két adatot találhatunk: 76,5° - 31,7°. Az első érték a legkisebb gyújtótávolsághoz a második a legnagyobbhoz tartozik.
Más megfogalmazásban: A látószög az a szög, amely alatt az objektív a kép két szélén lévõ témarészletet látja.



A DSLR kategória gyöngyszemei
avagy további nézelődés a Király-kategóriában


Típusok:
Amivel kompaktok és bridzsek esetébe nem találkozhatunk az a három fő típusa az objektíveknek, hiszen ebbe a két kategóriába be vannak integrálva ezek a tulajdonságok, nyilván nem olyan technikai minőségben, mit a DSLR-eknél. A 3 fő típus: makró, nagylátószög, tele.
Aki nem lenne tisztában a kifejezéssel annak, most tisztázom: a makró kifejezés a fényképészetben, a közeli témák, csúnya szóval ökoszisztéma fényképezése. Egy darázs potroha, egy légy szeme stb. Makró esetében a kis közelpont, a nagyítás, általában a nagy filter méret, és kis fényérték a jellemző. A többi típus is képes természetesen makró fotózásra, de ezek a legalkalmasabbak erre a célra. Csak azoknak kell külön makró objektívet venni, aki mélyen a zsebébe tud nyúlni ill. aki külön szeretne csúcsminőségű képeket készíteni (de az már a váztól is függ).
Nagylátószög azt jelenti, hogy nagy teret képes megjeleníteni, közeli helyeken. Ez minél kisebb gyújtótávolságot jelöl, pl.: 18mm.
Tele állás azt jelenti, hogy kis teret foghatunk be vele, és távoli pontokat is jól kinagyíthatunk. Pl.: 200mm

A rázkódáscsökkentés:
Ez a szolgáltatás a DSLR kategórián kívül is megtalálható, de itt a leg sokszínűbb a választék és típusfajta. Ne arra gondoljunk, hogy helikopteren vagy a murvás úton ülve a kocsiban kiszűri azoknak a remegését, hanem a kézremegést szűri ki a képből.
A eset: Lehet az objektívben. Ekkor a lencsék végzik a kézremegés csökkentését.
B eset: Lehet a vázban. Ebben az esetben a CCD körüli tartó végzi a rázkódáscsökkentést.
Ill. vannak még módjai, de én csak a fontosabb szolgáltatásfajtákat részletezem, amivel az ember a leggyakrabban találkozik.

Lencse típusok:
Gyártónként találkozhatunk speciális lencsék tárházával. Ha ilyet látunk 2 dolgot jelent számunkra: 1 drágább árral találkozunk, 2 megkérdezzük mit is takar ama lencsejelölés. Azért nem részletezem az összeset külön-külön, mert nagyon sok fajtája van és célszerűbb, ha az eladót kérdezzük.

Digitális/analóg objektívek:
Ne hagyjuk megtéveszteni magunkat! Pl.: egy nikon filmes, és digitális fényképezőgépnek a bajonett-rendszere ugyanaz, de a filmes objektívtől nem várhatunk el digitális objektívű minőséget!
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
 Share

  • Jelenleg olvassa   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...